Februari  2019
Home Nieuws Agenda MaandOverzicht Praktisch Achtergrond
Jaar 2013 Jaar 2014 Jaar 2015 Jaar 2016 Jaar 2017 Jaar 2018 Jaar 2019
Januari 2019
Februari 2019
Maart 2019
April 2019
Mei 2019

Overzicht Griekse Muziek in Februari 2019

Alle evenementen afdrukken

Enkel dit evenement afdrukken

Savina Yannatou & Primavera en Salonico

"Addio Amore - Love and Loss in the Mediterranean"

Savina Yannatou reist met haar ensemble Primavera en Salonico nu al vijfentwintig jaar lang (!) onvermoeibaar de wereld rond. Enkel in Antartica zijn ze (bij ons weten) nog niet geweest, maar op de andere vier continenten hebben ze tot in de verste uithoeken op de meest verschillende podia gestaan. Ze spelen met evenveel plezier in de meest prestigieuze zalen als in meer intieme clubs.

De samenstelling van het ensemble is al die tijd nagenoeg ongewijzigd gebleven, en dat op zich spreekt al boekdelen. Het zijn:

Hun repertoire bestaat vooral uit het materiaal van de acht albums die ze in die kwart eeuw samen maakten. Die bevatten vooral traditionele muziek van het Middellandse-Zeegebied, maar dan telkens in een eigen bewerking.

Het middelpunt van hun muzikale wereld is toch wel Thessaloniki, de grote Noord-Griekse havenstad die zelf een soort Middellandse-Zeegebied in het klein was. Mede dank zij Yannatou en haar team weet heel de wereld inmiddels dat die stad indertijd een smeltkroes van allerlei verschillende culturen was.

Het was voor een project met de muziek van de Sefardische Joden uit Thessaloniki dat Savina Yannatou in 1994 haar ensemble oprichtte, en Primavera en Salonico is meteen ook de titel (en titelsong) van hun eerste album, dat in 1995 van de persen rolde.

Het ensemble behield zijn naam toen ze later hun werkterrein uitbreidden naar traditionele muziek uit verder afgelegen oorden, zoals Libanon, Sardinië, de Provence, Tunesië, Bulgarije, ... tot en met de Caraïben en Zuid-Amerika.

Op hun voorlopig laatste album keerden ze in 2015 weer terug naar hun uitgangspunt. Het heet gewoon "Songs of Thessaloniki", en dat is sindsdien ook de titel van de meeste van hun concerten. De hoofdmoot daarvan wordt dan inderdaad ook gevormd door de liedjes van dat album, aangevuld met andere liedjes van hun eerdere albums.

Ze kwamen "Songs of Thessaloniki" al een paar keer in België voorstellen, maar in De Centrale stonden ze de laatste keer op het podium op 10 februari 2008 . Hoog tijd dus voor een hernieuwde kennismaking, vonden ze daar. De eerstvolgende vrije datum bleek 14 februari 2019 te zijn.

Dat is natuurlijk ook Valentijnsdag, en Savina Yannatou zou dan ook speciaal hiervoor een selectie gaan maken uit haar repertoire, met allemaal liefdesliederen uit het Middellandse-Zeegebied.

Voor dergelijke rasmuzikanten mag dat geen enkel probleem vormen. Ze kennen het repertoire als hun broekzak, elk liedje hebben ze immers al tientallen keren gespeeld. De playlist van elk van hun concerten wordt trouwens pas op het laatste nippertje gemaakt. Vlak voor ze het podium opgaan beslissen ze met elkaar waar ze zin in hebben om te spelen.

En aan liefdesliedjes is er natuurlijk geen gebrek in hun verzameling traditionele liederen. Zelfs als ze zich zouden beperken tot de "klassieke" liedjes over een gevonden of verloren lief, staat er op "Songs of Thessaloniki" alleen al het Armeense "Qele Qele" (in de categorie "gevonden, maar nog niet veroverd"), of "Pismo dojde od Soluna grade", een Slavo-Mecedonisch liedje over een man die een uitnodiging krijgt voor het trouwfeest van zijn grote liefde, maar helaas niet als bruidegom want zij trouwt met iemand anders.

In "Yedi Kule" zit een Griek achter de tralies van deze beruchte gevangenis uit de Turkse tijd, tot levenslang veroordeeld voor de moord op een rivaal, in het besef dat zijn geliefde door zijn eigen stommiteit voor altijd buiten bereik is.

En het Turkse liedje "çalin davulari" vraagt om de trom te laten klinken in een klaagzang voor een meisje dat amper drie dagen na haar huwelijk overleed.

De Ierse (!) traditional "Salonika" raadt Ierse vrouwen af om met een soldaat te trouwen, want je weet nooit of die ooit nog van het front zal terugkeren, en zo ja, of hij niet voor de rest van zijn leven verminkt zal zijn. Het was de bittere werkelijkheid voor de Ierse soldaten die het zongen, want zij vochten mee in de slag bij Gallipoli.

Een opmerkelijke blik in het kosmopolitische liefdesleven van Thessaloniki krijgen we met "A la scola del Allianze", een Sefardisch liedje over een kind dat met een boeket rozen naar deze school komt. De Joodse kinderen kregen daar les volgens de Franse principes, en bloemenruikers op school hoorden daar niet bij. "Ja maar", protesteert het kind, "Kerim Efendi heeft me die gegeven voor mijn grootmoeder. Hij is verliefd op haar". Maar "mijnheer Kerim" is kennelijk een Turk, en huwelijken tussen leden van verschillende geloofsgemeenschappen werden niet bepaald op gejuich onthaald.

En als je "liefde" ook in zijn meer abstracte betekenis aanvaardt als selectiecriterium voor een "ode aan Sint Valentijn", dan is er nog "Την Πατρίδα μου έχασα" (Tin Patrida mou echasa, Ik verloor mijn vaderland), waarin de Pontische Grieken hun heimwee uitzongen naar het gebied aan de zuidkust van de Zwarte Zee waar zij eeuwenlang gewoond hadden en waaruit zij verdreven waren in het kader van de bevolkingsuitwisseling van 1922.

Het kan ook omgekeerd: "Dimo is Solun hodesbe" (Dimo dwaalt rond in Thessaloniki) is de smeekbede van een in deze stad aangespoelde Bulgaarse vluchteling aan zijn ouders. Hij vraagt hen om geld te sturen, zodat hij terug naar Bulgarije kan gaan om een huis te bouwen en een vrouw te zoeken. Dergelijke plannen zijn misschien te vaag om in aanmerking te komen voor dit concert, en de vader van Dimo had trouwens het geld ook niet ter beschikking.

Maar geen nood, op de andere albums die Savina Yannatou maakte met Primavera en Salonico staan nog voldoende andere liefdesliedjes om meer dan één Valentijnsconcert mee te vullen.

De titelsong van hun allereerste album, Primavera en Salonico, is trouwens zelf ook een regelrecht liefdesliedje: Ergens tijdens een "lente in Thessaloniki" belandt een bedroefde (Joodse) jongeman in het (Joodse) "café-chantant" van Avram Maslum. Daar ziet hij op het podium een schoonheid met gitzwarte ogen die wondermooi zingt en outi speelt. Zijn droefheid is op slag verdwenen, en één blik van haar fonkelende ogen is voldoende om hem in vuur en vlam te zetten. Maar het was natuurlijk wel lente - in Salonico bovendien.

Over Savina Yannatou kunt u nog altijd onze biografie van haar nalezen, en het album "Songs of Thessaloniki" (dat allicht het meeste materiaal voor dit concert zal leveren) bespraken we al op onze maart 2015 maandpagina .

Praktische gegevens
Donderdag 14 februari, 20u00, De Centrale, Kraankindersstraat 2 (Ingang Ham 72), 9000 Gent (B)

Tickets: € 17 in voorverkoop, € 20 aan de kassa. Met UITPAS wordt dat respectievelijk € 14 en € 17, en houders van een UITPAS met kansentarief betalen in beide gevallen slechts € 4.

Dit concert vindt plaats in de Turbinezaal. De deuren daarvan zwaaien open om 19u30, en het zijn niet-genummerde zitplaatsen.

Meer informatie en voorverkoop: https://decentrale.be/nl/agenda/muziek/savina-yannatou-en-primavera-en-salonico .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 11/11/2018

Terug naar het begin van deze pagina.


Valid XHTML 1.0 Strict!

[Home]  [Nieuws]  [Agenda]  [Overzicht]  [Praktisch]  [Achtergrond]

Please contact our Webmaster with questions or comments.