Oktober  2020
Home Nieuws Agenda MaandOverzicht Praktisch Achtergrond
Jaar 2015 Jaar 2016 Jaar 2017 Jaar 2018 Jaar 2019 Jaar 2020 Jaar 2021
Januari 2020
Februari 2020
Maart 2020
April 2020
Mei 2020
Juni 2020
Juli 2020
Augustus 2020
September 2020
Oktober 2020
November 2020

Overzicht Griekse Muziek in Oktober 2020

Alle evenementen afdrukken

Enkel dit evenement afdrukken

Yannis Kotsiras

European Tour 2020 - "Recital for piano and bouzouki"

Oorspronkelijk zou Yannis Kotsiras in mei 2020 nogmaals op "European Tour" gaan, maar zoals bekend stak het corona-virus "Covid-19" daar een stokje voor. Op 23 maart 2020 vernamen we uit verschillende goede bronnen dat Yannis Kotsiras zijn verantwoordelijkheid heeft opgenomen, en dat hij zijn hele "European Tour 2020" had uitgesteld naar een nader te bepalen datum in het najaar. Dat werd uiteindelijk dan oktober 2020.

Voorlopig vindt u ons tekstje over deze "European Tour" nog op de mei 2020 maandpagina .

Praktische gegevens
Vrijdag 9 oktober, 20u00, Savoy Theater, Graf-Adolf-Strasse 47, 40210 Düsseldorf (D)

Tickets: € 51,50, € 47,10, € 41,60 en € 36,10. Daar komen eventueel nog verzendkosten bij.

Dit is het verplaatste concert van 6 mei 2020 . Reeds gekochte tickets blijven geldig.

Meer info en verdere voorverkoop via de website van de zaal: http://www.savoy-theater.de/index.php?go=termine . U tikt daar gewoon "Kotsiras" in het zoekveld en dan komt u vanzelf waar u moet zijn. Met nog wat doorklikken krijgt u een zaalplannetje te zien waarop u uw zitplaatsen zelf kunt uitkiezen.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Maandag 12 oktober, 19u00, De Melkweg, Lijnbaansgracht 234a, 1017 PH Amsterdam (NL)

Tickets: € 33,50 (incl. servicekosten, maar exclusief het - verplichte - lidmaatschap).

Dit is in feite het concert dat oorspronklelijk had moeten plaatsvinden op 8 mei 2020 , en de hiervoor gekochte tickets blijven geldig.

Meer informatie en voorverkoop via https://www.melkweg.nl/nl/agenda/yannis-kotsiras-12-10-2020 .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Dinsdag 13 oktober, 20u00, Magdalenazaal (La Madeleine), Duquesnoystraat 14, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 35,64 of € 32,94.

Dit concert had oorspronkeijk moeten doorgaan op 14 mei 2020 , maar het werd uitgesteld omwille van het Covid-19 virus. Reeds gekochte tickets blijven geldig.

Meer informatie en bijkomende voorverkoop op https://www.la-madeleine.be/nl/events/detail/yannis-kotsiras-live-1 .

Ze zijn daar ook bereikbaar per e-mail (naar [aanvragen e-mail adres] ) of telefonisch (op 02/658.41.99 ).

De zitplaatsen zijn genummerd én bij het online bestellen kunt u uw plaatsen ook zelf uitkiezen op het zaalplan.

Dat is in dit geval bijzonder nuttig, want de Magdalenazaal (Salle de la Madeleine) werd weliswaar recent (2015) vernieuwd, maar ze is toch vooral geconcipieerd als balzaal en niet zozeer als concertzaal. Voor zittende concerten (zoals deze) is ze dan ook minder geschikt. Er is bijvoorbeeld (bij ons weten) nog altijd geen tribune. De stoelen staan gewoon in rijen achter elkaar op een vlakke vloer, en het podium is slechts pakweg anderhalve meter hoog. Dat betekent natuurlijk dat het zicht achteraan niet echt optimaal is...

De zaal ligt in hartje Brussel. Uw wagen stalt u dan best in een parkeergarage. De meest nabijgelegen zijn de "Interparking Grand-Place" en de "Interparking Albertine". Anderzijds ligt de zaal op loopafstand van het Centraal Station.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 16/04/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Vakia Stavrou & Carlos Bernardo

"Alma Mediterránea"

Vákia Stávrou zou opnieuw naar Brussel komen met een duo van twee gitaren en een stem. Meer bepaald:

  • Vakia Stavrou : zang, gitaar
  • Carlos Bernardo : gitaar

Helaas heeft ze deze concerten moeten afzeggen. We laten ons tekstje (hieronder) toch maar gewoon staan.

Vakia Stavrou (Βάκια Σταύρου) is een Cypriotische, en ze zingt in het Portugees, het Frans, het Grieks en nog wat andere talen.

Haar liedjes gaan over de liefde, of over de zee, of over de liefde voor de zee. Die zee, dat is dan uiteraard de Middellandse Zee, en haar geliefde Cyprus situeert zij in het centrum daarvan. Met dat programma reist ze de hele wereld rond. En ze maakt overal indruk.

Zo introduceerden we haar toen ze in februari 2020 voor het eerst naar Brussel kwam voor een optreden. En wat bleek? Ook daar maakte ze een diepe indruk - met het voorspelbare gevolg dat ze nu weer terug komt, deze keer met twee optredens op rij.

Voor meer informatie over haarzelf, over haar leven en haar aanpak verwijzen we u gewoon door naar het (lange) artikel dat we de eerste keer over haar schreven. Dat staat nog altijd op onze februari 2020 maandpagina .

Praktische gegevens
Vrijdag 16 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

AFGELAST !

Tickets: € 12,50 (normaal tarief), € 7,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Dit concert gaat niet door.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Zaterdag 17 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

AFGELAST !

Tickets: € 12,50 (normaal tarief), € 7,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Dit concert gaat niet door.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 07/05/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

"Rebetiko Café"

Benefietavond met de "Kosmokrators"

Een aantal Brusselse muzikanten, die zich toeleggen op de rembetika, komen regelmatig samen in de Art Base voor een gezellige jamsessie, waarbij de "Kosmokrators" meestal het voortouw nemen.

Dat "Rebetiko Café" is inmiddels een vaste waarde geworden in het Brusselse muzieklandschap.

Normaliter is de inkom dan gratis.

Dat blijft ook zo, maar in januari 2018 beslisten ze wel om er een benefietavond van te maken. Er staat dus een collectebus aan de ingang, en er wordt gevraagd om daar een geldelijke bijdrage naar keuze in te deponeren.

Die (nieuwe) traditie wordt nu voortgezet. Deze keer gaat de opbrengst echter niet naar Griekenland, maar wel naar een vereniging die zich inzet voor kinderen in Klang Leu, in het zuiden van Cambodja. Meer informatie vindt u op hun website http://les-enfants-de-klang-leu.org/ .

Praktische gegevens
Zaterdag 24 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Gratis inkom, maar er wordt wel van u verwacht dat u een bijdrage deponeert in de collectebus aan de ingang.

Meer informatie en reserveringen : http://www.art-base.be .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 28/06/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Dimos Vougioukas Ensemble

"Athenian Night: The noble roughness of Rebetiko"

In oktober 2019 kwam Dimos Vougioukas met zijn ensemble naar Brussel om daar hun nieuwste project voor te stellen, onder de titel "Tribute to Tsitsanis".

Nu komen ze weer terug, in dezelfde bezetting, en met een programma dat een logisch vervolg is op dat van vorig jaar.

Eerst nog even de bezetting. Het ensemble bestaat uit:

  • Eleni Dimopoúlou : zang
  • Nikos Prosilias : gitaar , zang
  • Dimos Vougioukas : accordeon
  • Dimitris Koufoyorgos : bouzouki

Deze muzikanten hebben we nogal uitgebreid toegelicht op onze oktober 2019 maandpagina . Dat artikeltje is dus het herlezen waard.

Ook de uitleg, die we vorig jaar in dat artikeltje gaven bij Vasilis Tsitsanis en zijn (belangrijke) rol in de muziek van die periode, is nog altijd relevant voor het nieuwe programma van het ensemble. We schreven toen onder meer dat Tsitsanis :

het pad [effende] voor de opkomst van de laïka , en eigenlijk kan je zeggen dat hij zelf ook mee aan die weg timmerde, want het onderscheid tussen rembetika en laïka in die periode is flinterdun. Vandaar ging het dan verder naar de endechna , met wereldberoemde componisten als Manos Hadjidakis en Mikis Theodorakis . Die hadden trouwens veel bewondering en respect voor hun grote collega.

Het is precies dat pad dat het Dimos Vougioukas Ensemble nu gaat bewandelen. Ze willen een indruk geven van de muziek zoals die in die periode in Athene te horen was, met de nadruk op de rembetika en de laïka van toen. Dat betekent liedjes van onder meer Yorgos Mitsakis , Apostolos Kaldaras , Yorgos Zambetas en nog een hele reeks anderen. Tsitsanis zelf zal uiteraard ook vertegenwoordigd zijn om deze "nacht in Athene" tot een charmant geheel te maken. En dan kunt u zelf horen hoe naadloos de overgang van de ene stijl naar de andere eigenlijk wel was.

Praktische gegevens
Donderdag 8 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 15,00 (normaal tarief), € 10,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Meer informatie en reserveringen: http://www.art-base.be .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Zaterdag 10 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 15,00 (normaal tarief), € 10,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Meer informatie en reserveringen: http://www.art-base.be .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 03/07/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Dimos Vougioukas

Workshop Griekse en Balkanmuziek

De bekende (of beroemde) accordeonist Dimos Vougioukas maakt gebruik van zijn aanwezigheid in Brussel (zie hoger op deze pagina) om nog eens een workshop te geven.

Daar zal hij het vooral hebben over één van zijn vele specialiteiten: de Balkan-muziek. Dat betekent dan Roemenië, Bulgarije, Servië enzovoorts, maar natuurlijk ook Griekenland.

De workshop gaat over de muziek zelf, en dat betekent dat hij niet alleen bedoeld is voor accordeonisten. Wel integendeel: alle instrumenten zijn welkom.

Dimos Vougioukas beschikt trouwens niet alleen over een encyclopedische kennis van al deze stijlen, maar hij kan die kennis nog goed overbrengen ook.

Praktische gegevens
Zondag 11 oktober, van 13u00 tot 17u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Deelnameprijs: € 50,-

Meer informatie en inschrijvingen: http://www.art-base.be .

Let op: er is nogal wat vraag naar de workshops van Dimos Vougioukas, dus wacht niet te lang met inschrijven. Er wordt een minimum aantal van slechts 4 deelnemers vooropgesteld, maar allicht zal er wel een maximum limiet volgen ook.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 03/07/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Amazonon

"Greece, Turkey, Middle East"

Vier jonge muzikanten, met vier verschillende nationaliteiten (Braziliaans, Grieks, Nederlands en Duits), met heel uiteenlopende muzikale interesses, maar met een gemeenschappelijke passie voor de makams , de bouwstenen van de oosterse muziektheorie.

Dat is in een (flinke) notendop de omschrijving van het "Amazonon" ensemble.

Zij brengen een programma waar heel wat traditionele liedjes uit Griekenland en Turkije in opgenomen zijn. Er zijn recent wel meer muzikanten die zich op dat terrein begeven, ook in Griekenland, en dat repertoire alleen al is zo immens dat je er heel wat concerten mee kan vullen.

Maar net als de rivier waar ze hun naam aan ontlenen ziet "Amazonon" het nog veel breder. Het is niet zo verwonderlijk dat ze er traditionele nummers uit het Midden-Oosten aan toevoegen, want ook die zijn immers gebaseerd op de makams . Maar ook enkele hedendaagse componisten krijgen een plaatsje op hun playlist. Dat zijn dan onder meer Efren Lopez (Spanje), Rabih-Abou Kalil (Libanon), Anouar Brahem (Tunesië), Egberto Gismonti (Brazilië), en John Zorn (USA).

Deze laatste, John Zorn, is meteen een goed voorbeeld van de diepgang waarmee "Amazonon" zijn netten uitzet. De man heeft honderden albums op zijn naam, in allerlei genres, gaande van jazz, rock, hardcore en metal tot klassiek. Hij kreeg trouwens in 2011 van de Hogeschool Gent de eretitel "Magister Artium Gandensis" voor zijn "verdiensten in de kunsten". Zijn plaatsje op het repertoire van "Amazonon" heeft hij te danken aan zijn Joodse roots, en dan meer bepaald aan zijn "Masada" project, dat honderden eigen composities omvat die geïnspireerd zijn door de traditionele klezmer -muziek.

Men kan zich dan afvragen waarom dit concert van "Amazonon" een plaatsje kreeg op onze website over Griekse muziek, terwijl er toch relatief weinig Grieks op het programma staat. Maar hun brede benadering van de makam , waarop veel Griekse muziek toch gebaseerd is, leek ons wel interessant voor liefhebbers met een wat bredere belangstelling. En misschien ook voor vele anderen, want ze beloven een zeer kleurrijk en gevarieerd programma, precies omdat ze uit zoveel verschillende bronnen putten.

De samenstelling van "Amazonon" dan. Het ensemble bestaat uit:

  • Juliano Abramovay : gitaar, fretloze gitaar, outi
  • Chrysanthi Gkika : politiki lyra
  • Daniel de Boer : contrabas
  • Jacobus Thiele : percussie

Laten we beginnen met de amazone van "Amazonon", niet zozeer omdat zij de enige Griekse is, maar wel omdat zij het makkelijkst te situeren is binnen het Griekse muzieklandschap, een landschap waar de meeste bezoekers van deze site toch wel hun weg in weten.

Het is allerminst een understatement om te zeggen dat Chrysanthi Gkika ( Χρυσάνθη Γκίκα ) "gespecialiseerd is in" de politiki lyra . Ze werd geboren in Athene in 1996 en ze legt zich al op dit instrument toe vanaf haar veertiende. Dat betekent dus: vanaf 2010 ongeveer.

Ze begon aan het Conservatorium van Athene. Daarna studeerde ze verder aan het Filippos Nakas Conservatorium, met Stratis Psaradellis als leraar. Tussendoor volgde ze seminaries in het " Labyrinth " van Ross Daly , waar ze onder meer ingewijd werd in de theorie van de makam . Dan ging ze naar Thessaloniki, waar ze aan de Universiteit van Macedonië les volgde bij niemand minder dan Sokratis Sinopoulos .

Inmiddels geeft - of gaf - ze zelf ook les op politiki lyra , zowel aan het Conservatorium van Athene als aan dat van Filippos Nakas.

Het is niet ongebruikelijk dat getalenteerde leerlingen al meteen gaan meespelen in allerlei ensembles, maar bij haar ging het toch wel erg snel. Al meteen na haar eerste lessen aan het Conservatorium van Athene mocht ze meespelen in het jeugdorkest daar.

In mei 2015 zat ze op het podium van het Megaron Mousikis in Thessaloniki, voor een concert dat bedoeld was als een introductie tot de muzikale wereld van de Grieks-Armeense mysticus en componist Georges Ivanovitch Gurdjieff (meer over hem leest u in onze bio van Vasilis Tsabropoulos of in ons artikeltje over diens concert in februari 2010 ). Ook Sokratis Sinopoulos zelf werkte hier aan mee. Alles samen waren ze met dertien muzikanten, plus twee sprekers die voor de nodige toelichting zorgden.

En zowel in 2017 als in 2018 was Chrysanthi Gkika lid van het "Mitos" ensemble van Ross Daly , samen met een tiental anderen. Dat ensemble werd specifiek opgericht om het nieuwe muziekgenre te spelen dat Ross Daly zelf "Contemporary Modal Music" noemt (zie hierover onze mei 2015 maandpagina ).

In juli 2017 speelde ze mee in een concert op Rodos, met als titel "Αϊβαλί, η πατρίδα μου" (Aïvali, mijn vaderland). Zoals de titel het al aangeeft waren daar populaire liedjes uit Klein-Azië en Constantinopel te horen.

Minstens sinds 2017 werkt ze vaak mee aan het "Tanzimat Project". De naam is afgeleid van de hervormingen in het Ottomaanse Rijk aan het begin van de vorige eeuw, en het ensemble wil dan ook de muziek uit die tijd laten herleven. Dat houdt in dat ze op zoek gaan naar de muziektradities van Constantinopel en Thessaloniki, maar ze kijken ook verder, naar de omliggende Balkanlanden en zelfs tot in de zuidelijke Kaukasus.

Eén van de andere leden van het "Tanzimat Project" is de percussionist Loukas Metaxas, in de Lage Landen vooral bekend van het "Loxandra Ensemble". Maar hij heeft dus nog (veel) meer pijlen op zijn muzikale boog, net als Chrysanthi Gkika trouwens. In september 2019 werkten ze allebei mee aan een project dat in de lijn ligt van het "Tanzimat Project", maar dat specifiek de Ottomaanse muziek wilde reconstrueren zoals die indertijd in Thessaloniki te horen was. Daarvoor hadden ze werk van vier componisten uit de achttiende en negentiende eeuw van onder het stof gehaald. Het waren Selanikli Ahmet Efendı, Artaki Candan, Necip Dede, en Şevket Beyeen, respectievelijk een Turk, een Armeniër en twee leden van het Soefi-klooster in die stad, die allemaal Ottomaanse klassieke muziek geschreven hadden. Dat werd aangevuld met enkele volkse liedjes van de Turkse gemeenschap die toen nog in Thessaloniki woonde.

In mei 2019 speelde Chrysanthi Gkika mee in één van de concerten van een hele reeks, eveneens in Thessaloniki, waar allerlei soorten muziek uit die regio aan bod kwamen, van klassiek tot traditioneel. Zij zat toen mee in het 25 man sterke ensemble dat, onder de artistieke leiding van Sokratis Sinopoulos , het onderdeel "dialoog tussen Griekse en Armeense traditionele muziek" voor zijn rekening nam.

Omdat ze zo'n veelzijdig talent is, weet men haar ook te vinden als er een politiki lyra nodig is voor een programma op de radio of de televisie, of als er een plaat moet gemaakt worden. Het doet er dan niet zoveel toe wat er precies moet gespeeld worden, bij haar ben je altijd wel aan het juiste adres.

In 2016 werkte ze bijvoorbeeld mee aan het album "Τα Μάθκια τα Γιαλλούρικα" (Ta Mathkia ta Giallourika) . Het bevatte twaalf traditionele - maar inmiddels vergeten - Cypriotische liedjes, bij elkaar gesprokkeld door Christos Georgiadis, een Cypriotische musicoloog, zanger en muziekdocent, die ooit nog Byzantijnse muziek studeerde bij Simonas Karas , acht jaar lang.

Een jaar later, in 2017, speelde ze mee op een dubbel-cd van Petros Gaïtanos . Die productie heette "Διδαχές & Ήμνοι Της Ορθοδοξίας", en de Engelse titel "Teachings And Hymns Of Orthodoxy" zal wel geen vertaling behoeven. Het bevat inderdaad allemaal (stukjes van) Byzantijnse hymnen, vijftig in totaal, en het is bedoeld als een soort introductie tot de Orthodoxe kerkmuziek.

Als een soort kers op de pudding is er dan het album van ... Yorgos Dalaras , dat in 2018 verscheen onder de titel "Έρωτας Ή Τίποτα" (Erotas i tipota, Liefde of niks). Zoals het een album van deze grote ster betaamt staan er nog een heleboel indrukwekkende namen in de lijst van muzikanten. Om er maar enkele te noemen: Iraklis Vavatsikos (accordeon), Manolis Pappos ( bouzouki ), Kyriakos Gouventas (viool), ... plus Chrysanthi Gkika .

En als voorlopig toetje is er het album "Νανουρίσματα" (Nanourismata, Wiegeliedjes), uitgebracht in 2019. Die wiegeliedjes worden gezongen door zwaargewichten als Glykeria , Yannis Kotsiras , Alkinoos Ioannidis , Melina Aslanidou en nog een paar anderen. Negen van de liedjes zijn nieuw, de vier andere zijn traditionele liedjes van respectievelijk Kreta, Pontos, Klein-Azië en Cyprus. Voor het eerste werd de Kretenzische lyraris (en zanger en liedjesmaker en muziekleraar) Manos Pyrovolakis opgetrommeld, voor het Pontische liedje deed men beroep op Kostas Ageris en zijn kementzes , en voor het Klein-Aziatische nummer was er dan uiteraard een politiki lyra nodig. Daarvoor was de producer gaan aankloppen bij ... Chrysanthi Gkika .

En dat alles binnen de tien jaar nadat ze begon met dat instrument. Het is dan misschien niet overdreven om van een bliksemcarrière te spreken?

Enkele jaren geleden kwam ze in contact met Charis Laurijsen, de Nederlands-Griekse lavta -speler. Samen met de zangeres Petroula Irodotou richtten ze het "Απλό Τρίο" (Aplo Trio) op. Letterlijk is dat "het simpele trio", maar het enige wat er "simpel" aan is, dat zijn de bewerkingen van de traditionele liedjes die ze maken. Die willen ze bewust zo sober mogelijk houden, kwestie van het samenspel tussen de lafta en de politiki lyra goed tot zijn recht te laten komen. Per saldo was dat indertijd ook een veel voorkomende bezetting. Voor hun repertoire gaan ze op zoek in Klein-Azië en Constantinopel, maar ook op het Griekse vasteland en de eilanden.

Ze treden ook op als duo, maar dan opereren ze onder de naam "Lyrian Modus". Op die manier waren ze al een paar keer in Nederland te horen, vooral dan in Rotterdam, waar Charis Laurijsen nog steeds een stevige voet aan wal heeft. Zoals bekend studeerde hij daar aan de CODARTS universiteit, en Chrysanthi Gkika begeleidde hem trouwens toen hij daar in juni 2018 zijn studies afsloot met het recital dat hem zijn master zou opleveren.

En dan echt als afsluiter is er nog een buitenbeentje. In de eerste maanden van 2020, vlak voor het Covid-19 virus een abrupt einde maakte aan concerten en dergelijke, speelde het tweetal mee met het befaamde Nederlands Blazers Ensemble. En wat stond er daar op het programma? De "Negende" van Beethoven ... Logisch eigenlijk, want 2020 was het Beethoven-jaar (of had dat toch moeten worden). Het is dan iets minder logisch dat er daar een lavta en een lyra aan te pas moesten komen, maar het was dan ook een heel eigen bewerking van en voor het NBE, met de nodige ruimte voor improvisatie op het thema.

En ook in het programmaboekje van het NBE wordt Chrysanthi Gkika trouwens geïntroduceerd als "Griekse lyra-specialiste". Daarmee zijn we dan terug bij het (under)statement waarmee wij dit deel van ons artikel begonnen.

En we zitten meteen ook in Rotterdam, waar in september 2016 ook Juliano Abramovay was neergestreken om er te studeren aan de Codarts.

Deze Braziliaanse multi-instrumentalist is geboren en getogen in São Paulo. Hij begon er zijn muziekstudies op de klassieke gitaar, maar schakelde al snel over op de fretloze gitaar. Dan was het maar een kleine stap naar de baglamas en de outi , want ook die snaarinstrumenten hebben geen fretten. Zo kan je er de kwarttonen op spelen die veelvuldig gebruikt worden in de Oosterse muziek. Het zal dan wel geen toeval zijn dat Abramovay tegelijk ook de Griekse en Turkse traditionele muziek ging bestuderen.

Dat was meteen ook wat hem naar Rotterdam bracht. Daar ging hij namelijk studeren aan de afdeling Turkse Muziek van de Codarts universiteit. Uit São Paulo bracht hij al een bachelor klassieke gitaar en een master in compositie mee. In Rotterdam deed hij daar nog een tweede master bovenop, deze keer op fretloze gitaar. Dat diploma behaalde hij met onderscheiding. Momenteel (2020) doctoreert hij aan de Durham University (UK), en tegelijk werkt hij als onderzoeksassistent aan de Codarts, waar hij masterstudenten begeleidt.

In Rotterdam had hij zich (nog verder) laten inwijden in de theorie van de Ottomaanse klassieke muziek, onder leiding van Kudsi Erguner en Michalis Cholevas. De eerste wordt niet alleen beschouwd als de beste ney -speler ter wereld, hij heeft ook internationaal een stevige reputatie als musicoloog en hij is bekend omwille van zijn diepgaand onderzoek naar vergeten aspecten van allerlei Oosterse muziektradities. En ook Michalis Cholevas is specialist in deze materie.

Uiteraard bracht Juliano Abramovay dat alles meteen in de praktijk. In São Paulo had hij al enkele ensemble opgericht, met namen als "Grand Bazaar" of "Orkestra Bandida". Hij had er meegewerkt aan het "Programa Vocacional", een project om de rijkdom van de muziek tot bij de kansarme bewoners van de sloppenwijken van São Paulo te krijgen. Hij had muziek geschreven voor films en theaterstukken, en hij had meegewerkt aan een aantal plaatopnames.

In Rotterdam zat hij uiteraard ook niet stil. Zo speelt hij mee in - onder meer - het "Mundus Quartet", dat in 2019 ontstond om de muziek van de eeuwenoude Zijderoute te verkennen. En hij richtte zelf ook enkele ensembles op, zoals het "Magma Project" (opgericht in 2017) en natuurlijk ook het "Amazonon" ensemble zelf - waar dit artikeltje tenslotte over gaat.

Het ensemble werd ergens in 2018 opgericht, en de bezetting is al een paar keer gewijzigd. Soms spelen (of speelden) ze als trio.

De contrabassist, Daniel de Boer , is blijkbaar al wel van in het begin aan boord van "Amazonon". Hij werkt trouwens al langer samen met Abramovay. Zo begeleidde hij hem bijvoorbeeld al tijdens zijn "master recital" in 2017, op het einde van zijn eerste jaar studie.

Daniel de Boer werd ergens rond 1990 ergens in Nederland geboren, en behalve contrabassist is hij ook gitarist, zanger en componist, en hij begon zijn muziekstudies bij de drums. Aan de Codarts universiteit studeerde hij klassieke contrabas, maar zijn muzikale belangstelling is (nog) veel breder: pop, jazz en natuurlijk ook wereldmuziek.

Uiteraard speelt ook hij nog in heel wat andere ensembles. Een opmerkelijk voorbeeld daarvan is het "Ricciotti Ensemble", dat zichzelf omschrijft als een "straatsymfonieorkest". Met 42 jonge muzikanten willen zij symfonische muziek tot bij de mensen brengen, en ze ook daar laten klinken waar ze anders nooit komt. Dat is dan niet alleen op straten en pleinen, maar ook in asielzoekerscentra, ziekenhuizen, verzorgingsinstellingen, gevangenissen en dergelijke. Daniel de Boer speelt er contrabas en basgitaar.

Hij speelt ook contrabas in het 15 man (m/v) sterke "jong Nederlands Blazers Ensemble", hij heeft zijn eigen trio "Koppen", hij speelde een paar keer samen met Charis Laurijsen, en ook met Jacobus Thiele trad hij al op vooraleer ze samen in "Amazonon" terecht kwamen,

De drummer en percussionist Jacobus Thiele is afkomstig van Braunschweig (Duitsland). Hij drumt vanaf zijn elfde, eerst vooral rock en pop, maar rond zijn twintigste "bekeerde" hij zich (ook) tot de jazz. Nog wat later deinde zijn belangstelling nog wat verder uit, naar Afro-Cubaanse en Braziliaanse ritmes, en dan naar de Arabische muziek en de muziek van de Balkan.

Dat bracht hem in 2010 naar Rotterdam, waar hij aan de Codarts onder meer Arabische en Braziliaanse percussie ging studeren. Hij was er dan ook als de kippen bij toen er daar in 2011 het "Olduvai Ensemble" opgericht werd. Dat wilde zich gaan toeleggen op "muzikale grensoverschrijdingen", met vooral nieuwe composities maar altijd binnen de wereldmuziek.

Inmiddels heeft Jacobus Thiele nog in een heleboel andere bezettingen op het podium gezeten, vaak als lid van een "naamloos" ensemble. Zo werkte hij vanaf februari 2020 mee aan het project "Voorbij Mauthausen" van Maja Kuijper (dat we toelichtten op onze april 2020 maandpagina , omdat het in die maand definitief uit de startblokken had moeten gaan als er geen Covid-19 pandemie geweest was). Maar ook hij werkte al samen met Charis Laurijsen en diens Kretenzische laouto .

Gegeven zijn belangstelling voor Braziliaanse ritmes zal hij allicht zijn oren gespitst hebben toen Juliano Abramovay in 2016 daar ineens in de Codarts kwam binnenzeilen, en uiteraard was hij meteen van de partij toen "Amazonon" boven de doopvont gehouden werd.

Het ensemble reisde in 2019 naar Brazilië, waar ze een reeks optredens gaven en dan meteen maar hun eerste album opnamen. Dat werd heel toepasselijk en heel gewoon "Amazonon" gedoopt. In het voorjaar van 2020 zouden ze dan weer terug gaan om het officieel voor te stellen aan het Braziliaanse publiek, maar toen was er natuurlijk die Covid-19 ...

De primeur zal dan misschien toch voor de Lage Landen zijn, en na het lezen van al het bovenstaande bent u alvast goed voorbereid om naar hen te gaan luisteren.

Praktische gegevens
Vrijdag 30 oktober, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Tickets: € 12,50 (normaal tarief), € 7,- (reductietarief voor werklozen en studenten).

Meer informatie en reserveringen: http://www.art-base.be .

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 09/07/2020

Terug naar het begin van deze pagina.


Valid XHTML 1.0 Strict!

[Home]  [Nieuws]  [Agenda]  [Overzicht]  [Praktisch]  [Achtergrond]

Please contact our Webmaster with questions or comments.