Oktober  2004
Home Nieuws Agenda MaandOverzicht Praktisch Achtergrond
Jaar 2001 Jaar 2002 Jaar 2003 Jaar 2004 Jaar 2005 Jaar 2006 Jaar 2007
Januari 2004
Februari 2004
Maart 2004
April 2004
Mei 2004
Juni 2004
Juli 2004
Augustus 2004
September 2004
Oktober 2004
November 2004
December 2004

Overzicht Griekse Muziek in Oktober 2004

Alle evenementen afdrukken

Enkel dit evenement afdrukken

Mario en Kompania

Rembetika

Dit is het eerste Griekse concert van Stichting Sferra voor het seizoen 2004-2005. De andere drie zijn Michalis Tterlikkas samen met een Turks-Cypriotisch orkest met Cypriotische muziek, Katerina Papadopoulou en Kompania met muziek van Klein-Azië, en Brave Old World en het Smyrna Trio met klezmer en Griekse muziek.

Marió (Μαριώ) is de ongekroonde koningin van de rembetika. Zij is afkomstig uit Thessaloniki. Maar ondanks het feit dat het noorden van Griekenland enorm veel invloeden heeft ondergaan vanwege de grote instroom van vluchtelingen uit Klein-Azië, leeft er in Thessaloniki geen grote traditie meer op het gebied van de rembetika. De meeste rembetika-zangers zien zich na verloop van tijd dus genoodzaakt om naar Athene af te zakken om aan de bak te komen, zo ook Marió. Zij trad er vaak op in het befaamde " To Perivoli t' Ouranou " (De Hemeltuin) in de Plaka en heeft in 2001 een gelijknamige cd uitgebracht.

Zij zou op deze concertenreeks worden begeleid door een vijfkoppige kompanía onder leiding van bouzouki -speler Dimitris Livanos . Volgens sommigen is hij momenteel één van de beste bouzoukispelers van het land. Verder bestaat de kompania uit:

  • Yannis Papagiannopoulos op contrabas en basgitaar,
  • Sotiris Margonis op viool ,
  • Alekos Varanakis op accordeon en
  • Thanasis Boukouvalas op akoestische gitaar .

Een korte biografie van Mario vindt u in onze rubriek " Achtergrond ".

Praktische gegevens
Zaterdag 16 oktober, 20u30 , AKD Prinsen Van Wijmenzaal, Chassé Theater, Breda (NL)
Meer details op onze zaalpagina.

Rang 1: € 16,- / Rang 2: € 14,-. Met een Chassé Theater Pas is dat respectievelijk: € 14,40 en 12,60

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Zondag 17 oktober, 20u15 , kleine zaal, Oosterpoort, Groningen (NL)
Meer details op onze zaalpagina.

Normaal tarief: € 15,-. Reductie (CJP en OV): € 10,-

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Dinsdag 19 oktober, 20u30 , deuren: 19u30, Paradiso, Amsterdam (NL)

Tickets: € 15,-. De voorverkoop start op zaterdag 14 augustus. Kaarten zijn eveneens verkrijgbaar bij Het Griekse Eiland.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Woensdag 20 oktober, 20u30, Zuiderpershuis, Antwerpen (B)

Kaarten kosten € 12,- in voorverkoop en € 15,- aan de kassa.

U kunt een Grieks parcours-pas aankopen voor € 30,-. Daarmee kunt u dan de drie Griekse voorstellingen van het komende seizoen die georganiseerd worden in samenwerking met de Stichting Sferra uit Amsterdam, bijwonen. Het zijn Marió en Kompania, Katerina Papadopoúlou en Kompania (27 januari 2005) en Brave Old World en Smyrna Trio op 12 maart 2005.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Donderdag 21 oktober, 20u30, Espace Senghor, Brussel (Etterbeek) (B)
Meer details op onze zaalpagina.

Uitverkocht

Inkom: € 11,- (gewoon tarief). Verminderd tarief: € 9,- (voor jongeren met een jongerenkaart, senioren en werkzoekenden). In voorverkoop kosten de kaarten: € 7,50. (Aanvankelijk werden ons andere tarieven gemeld, maar dit blijken uiteindelijk de juiste zijn).

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Vrijdag 22 oktober, 20u15 , kleine zaal, Vredenburg, Utrecht (NL)
Meer details op onze zaalpagina.

Een abonnement voor de vier concerten uit de serie Muziek uit Griekenland kost: 60,- €. Abonnementen kunt u vanaf midden april on line bestellen (zie onze zaalpagina). De losse kaartverkoop start pas eind augustus. Losse kaarten voor dit concert kosten: 19,- €.

Na afloop kunt u in de foyer nagenieten.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 29/03/2004

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Griekse avond

van het Elliniko Kentro

Socio-culturele avond met Griekse livemuziek van I Ellines , dansvoorstellingen en dansavond.

Meer informatie over het Elliniko Kentro kunt u desgewenst nalezen op onze april 2004-pagina .

Praktische gegevens
Zaterdag 23 oktober, 20u00, Zaal Aurore, Anderlecht (Brussel) (B)

Inkom: niet meegedeeld maar meestal € 4,- p.p. Mogelijkheid tot eten van typisch Griekse hapjes (niet in de inkomprijs inbegrepen).

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 09/04/2004

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Vlaams Radio Orkest met het Canto General van Mikis Theodorakis

Het Vlaams Radio Orkest zal onder leiding van dirigent Enrique Barrios één van de meesterwerken van Mikis Theodorakis vertolken, het oratorium Canto General (1972-1974), dat hij componeerde op teksten van het gelijknamige gedicht van de Chileense dichter Pablo Neruda .

Op 11 september, symbolische datum, was er reeds een uitvoering van het Canto General in de Antwerpse Kathedraal en nu dus nog één in Gent en één in Leuven. In Gent zelfs met als solisten de legendarische Maria Farandouri en Petros Pandis .

Theodorakis werd tijdens het Kolonelsregime in Griekenland aanvankelijk gevangengenomen en gefolterd, maar later - mede door internationale druk - weer vrijgelaten en verbannen naar Parijs. Zijn muziek werd in Griekenland verboden. Op bezoek in Chili, in 1971, kwam Mikis Theodorakis in contact met Pablo Neruda's gedichtenbundel Canto General en raakte er danig van onder de indruk. Hij voelde een nauwe verbondenheid met het onderdrukte Zuid-Amerikaanse volk en hun vrijheidsstrijd. Toen hij over zijn plan om gedichten van Pablo Neruda's Canto General op muziek te zetten sprak met de Chileense president Salvador Allende, heeft deze laatste eigenhandig een aantal gedichten aangeduid die volgens hem het meest hiervoor in aanmerking kwamen. Dat was de aanzet van wat later het wereldberoemde oratorium zou worden.

Bij zijn terugkeer in Parijs ging Theodorakis meteen aan het werk. Aanvankelijk werd een liederencyclus gecomponeerd begeleid door een volksorkest, wat stilaan evolueerde naar de definitieve versie voor een symfonieorkest. Hij stond erop dat de tekst in de originele Spaanse taal gezongen werd. Toen het oratorium nog niet helemaal voltooid was, vernam Theodorakis dat Pablo Neruda inmiddels was overleden. Dat was in 1973, kort na de staatsgreep in Chili door de militaire junta. Hij schreef voor hem een Requiem aan het einde van de cyclus.

Canto General en To Axion Esti zijn twee werken van Theodorakis die gerekend worden tot zijn neo-Hellenistische metasymfonische muziek. En daarmee doelt men op de synthese die Theodorakis als geen ander wist te maken van westerse muzikale verworvenheden met de specifieke Hellenistische - of eerder oosterse, zo men wil - muzikale taal.

Het Vlaams Radio Orkest brengt de wereldcreatie van de symfonische versie onder leiding van Enrique Barrios. Deze uitvoering bestaat uit de volgende zes delen: 'Algunas bestias' , 'Voy a vivir', 'Lautaro', 'La United Fruit Company, 'Vegetaciones' en 'America Insurrecta'.

In de uitvoering in Gent wordt het VRO vergezeld van de solisten Maria Farandouri (alt) en Petros Pandis (bariton), dezelfde solisten als toen, in augustus 1975, bij de historische eerste live-uitvoeringen in Athene van Mikis Theodorakis' Canto General in het Karaïskakis stadion in Piraeus en het Panathinaïkos stadion in Athene, voor een publiek van 50.000 toeschouwers. Canto General werd toen opgedragen aan het vrije Griekenland, na de val van de Kolonels .

Dit jaar is het precies dertig jaar geleden dat aan het zevenjarige Kolonelsregime in Griekenland een einde kwam. Het is dan ook geen toeval dat er overal ter wereld opvoeringen van Pablo Neruda en Theodorakis' Canto General op de agenda staan. Daarenboven is het een dubbele verjaardag, aangezien dichter en Nobelprijswinnaar literatuur Pablo Neruda honderd jaar geleden het levenslicht zag (1904-1973) en zijn poëzie en de politieke gebeurtenissen van de jaren zeventig in Chili worden dit jaar eveneens op tal van plaatsen herdacht.

Over Maria Farandouri vindt u een biografie in onze rubriek " Achtergrond ". En ook Petros Pandís hebben we in die rubriek kort gesitueerd binnen het brede kader van de Griekse muziek.

Voor alle duidelijkheid, Maria Farandouri en Petros Pandís zullen enkel in Gent hoogstpersoonlijk aanwezig zijn. In Leuven (en in Antwerpen ) wordt het Vlaams Radio Orkest begeleid door de solisten Noëlle Schepens (alt) en Conor Biggs (bariton). Aan alle concerten werken verder nog het Vlaams Radio Koor en het Octopus Kamerkoor mee.

Meer informatie leest u op de website van het Vlaams Radio Orkest en het Vlaams Radio Koor : http://www.vro-vrk.be

Naschrift : de eerste helft van het concert in de Bijloke had helemaal niets met Canto General te maken. De verbaasde toehoorders werden onthaald op een uitvoering van "Danzón nr. 2", het meest bekende werk van de hedendaagse Mexicaanse klassieke componist Arturo Márquez (°1951). Hierover was noch op de website van het VRO, noch op die van de Bijloke, ook maar met één woord gerept. In het programmaboekje van 26 bladzijden, dat bij de ingang werd uitgedeeld, staat welgeteld één zinnetje, maar ook daaruit valt niet meteen af te leiden dat Marquez de helft van de avond zou in beslag nemen. Voor fans van het VRO zal het misschien niet veel uitmaken welk werk ze precies te horen krijgen, voor de meeste bezoekers van deze website maakt het wel degelijk verschil. Het is dan ook ronduit misleidend dat dit concert aangekondigd werd als "Canto General" zonder meer. Velen - waaronder ook wij - voelden zich enigszins bedrogen. Het spijtige is dat dit niet had gehoeven, want de zaal was waarschijnlijk toch uitverkocht geweest vanwege de aanwezigheid van Farantouri en Pandis. Een groot deel van het publiek kwam inderdaad voor hen en niet voor het VRO.

Dat laatste zit het VRO blijkbaar ook dwars, afgaande op wat we konden opvangen van de inleiding. De woordvoerder noemde de politieke context van Canto General "niet meer van deze tijd" (hij mag ons dan wel het adres van zijn planeet eens geven). Hij zei ook met zoveel woorden dat Farantouri en Pandis (wiens naam hij overigens consequent verkeerd uitsprak) een stelletje over het paard getilde lastpakken zijn - je moet ze zelfs van het vliegveld gaan afhalen! - die dertig jaar geleden misschien niet slecht waren maar vandaag niet zoveel meer voorstellen. Volgens hem zijn hun eigen solisten technisch veel beter. Het publiek zou dan ook uit nostalgische overwegingen naar Gent gekomen zijn terwijl ze esthetisch veel beter af waren geweest in Antwerpen of Leuven. Dat mag allemaal wel zo zijn, maar wie Canto General programmeert richt zich nu eenmaal tot een publiek dat voor de inhoud komt en minder voor de vorm. Het VRO heeft daar blijkbaar wat moeite mee en dat hadden we van hen niet verwacht. Het getuigt van weinig respect, niet alleen voor (dat deel van) hun publiek, maar ook voor de auteurs zelf van Canto General. Zowel Neruda als Theodorakis waren bij het scheppen van dit werk in eerste instantie bezield - zo niet bezeten - door de drang om het lot van hun volk te verbeteren. Sterker nog, voor Theodorakis is de muziek slechts een middel en geen doel. Het VRO draait dat om. De hele Canto General is één vlammende aanklacht. Haal de aanklacht er uit en de vlam is weg. Om Louis Metz te citeren: "Is bezieling niet aanwezig, dan zal een uitvoering technisch perfect, maar muzikaal waardeloos zijn".

Erger is dat ook de dirigent op dezelfde golflengte zat: zijn twee beroemde gasten waren de maestro overduidelijk een blok aan het been bij zijn streven naar een juiste vertolking van (de symfonische versie van) de Canto General. Het zal niemand ontgaan zijn dat Barrios iets anders probeerde neer te zetten dan wat Farantouri en Pandis al dertig jaar gewoon zijn. We weten niet of dat kwam door de symfonische bewerking van Theodorakis of door de interpretatie van Barrios, daarvoor zouden we eigenlijk een uitvoering moeten horen onder een dirigent die wat meer ervaring heeft met Theodorakis. Er moeten achter de schermen in elk geval serieuze aanvaringen tussen karakters geweest zijn. Ook al had het VRO tijdens de inleiding de vuile was niet zo publiekelijk te drogen gehangen, de denigrerende manier waarop de dirigent met zijn solisten omging sprak boekdelen.

De spanning tussen beide visies was duidelijk voelbaar en dat woog op de uitvoering. Farantouri hield het zichtbaar voor bekeken, alleen Pandis bood wat weerwerk. Het kan inbeelding van ons zijn, maar we hadden toch de indruk dat zijn "United Fruit Co" wat feller klonk dan anders. De tekst is, toevallig of niet, een vlijmscherpe aanklacht tegen een Westers elitair imperialisme dat zich schaamteloos en voor eigen profijt de rijkdommen toeëigent van volkeren die het als minderwaardig beschouwt. Achterhaalde symboliek dus volgens het VRO, maar als we het goed hebben vond Pandis het uiterst toepasselijk op de situatie.

Ondanks zijn inzet en - het weze gezegd - de inzet van koor en orkest werd het al bij al een vrij vlakke bedoening. Toch veerde het publiek na de laatste noten als één man recht en bewees daarmee aan welke kant het stond. De staande ovatie mag dan grotendeels van een stelletje nostalgische oude sokken (onze parafrase) afkomstig geweest zijn, ze gold duidelijk Pandis en Farantouri en niet of veel minder het VRO.

Samengevat: door het programmeren van Canto General heeft het VRO een publiek aangetrokken waarvoor het eigenlijk een zekere minachting schijnt te voelen. Door dat zo openlijk te etaleren heeft het zich van zijn smalste kant getoond en, erger misschien, heeft het een kans gemist om een aantal liefhebbers van goede muziek voor zich te winnen. Daarbij komt dat velen zich bedrogen voelen door de misleidende aankondiging. Bij een aantal onder hen zal de vertoning in De Bijloke helaas ook de perceptie versterkt hebben van klassieke muziek als een elitaire bedoening voor een selecte minderheid. Dat is jammer want - zeker in het geval van het VRO - in wezen onverdiend. En ondanks alles was het toch nog een sterk concert.

Praktische gegevens
Met Maria Farandouri en Petros Pandis
Vrijdag 29 oktober, 20u00 , inleiding om 19u15, concertzaal, De Bijloke, Gent (B)

Uitverkocht

Het concert in Gent wordt opgenomen en op vrijdag 5 november uitgezonden op Radio Klara .

Losse kaarten: € 20,- en 15,- / Reductie: € 17,50 en 12,50 / -19 jaar: € 5,-. U kunt eveneens een abonnement nemen voor de reeks "Symfonisch III". Een abonnement (voor de reeks van 6 concerten) kost € 96,- en 72,- / Met reductie respectievelijk: € 84,- en 60,-.

Abonnementen kunnen vernieuwd worden vanaf 4 mei 2004, nieuwe abonnementen zijn verkrijgbaar vanaf 11 mei en de losse kaartverkoop startte op dinsdag 8 juni. Alle plaatsen zijn intussen uitverkocht.

Het concert gaat door in de concertzaal, de inleiding met Gunther Broucke op de mezzanine in het toegangsgebouw. Er zijn luidsprekers voorzien zodat u de toelichting eventueel ook bij het binnenkomen beneden in het toegangsgebouw kunt volgen.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
Met koor en solisten
Zondag 31 oktober, 20u00 , Inleiding om 19u15, Schouwburg Leuven, Bondgenotenlaan 21, 3000 Leuven (B)

Tickets: € 15,-. (Met reductie: € 13,50 en als abonnee: € 12,-).

De inleiding is gratis en gaat door in de Foyer.

Een organisatie van het Cultuurcentrum Leuven, dat in oktober en november nog tal van andere activiteiten rond Pablo Neruda organiseert.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 06/05/2004

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Muezzin & Grieks-Byzantijns koor

Islamitische en Grieks-orthodoxe liturgische gezangen

Tien muezzin uit Istanbul en een tienkoppig Grieks-Byzantijns koor uit Griekenland brengen voor u hun religieuze gezangen tot uitvoering.

De muezzin is diegene die de islamitische gelovigen vijf keer per dag oproept tot het gebed door middel van een lied, de adhan . Tegenwoordig wordt de adhan steeds vanop een minaret gezongen, vaak zelfs wordt de muezzin vervangen door een vooraf opgenomen bandje dat via luidprekers wordt afgespeeld.

De eerste muezzin riepen of zongen de adhan door de straten in de nabijheid van of vanop het dak van de moskee. De muezzin hebben door de eeuwen heen een heel eigen cultuurvorm ontwikkeld, gaande van het declameren van de adhan tot het melodieus zingen ervan. De adhan is onderworpen aan een vast patroon wat de teksten betreft, maar de melodie mag naar best vermogen worden aangepast.

Het Grieks-Byzantijnse koor brengt dan weer een eeuwenoude vocale traditie van hymnen en orthodoxe psalmen ten gehore. Het betreft het wereldberoemde koor onder leiding van Lycourgos Angelopoulos , dat bij ons in november 1998 in deSingel in Antwerpen nog optrad.

Bijkomend hoort u nog:

  • Kudsi Ergüner , op de ney , een van oorsprong Perzische rietfluit,
  • en Derya Türkan , op de kemençe (of politiki lyra , zoals de Grieken deze vedel noemen). Zo werd aangekondigd, maar later bleek dat Derya Türkan niet is komen opdagen. U kunt hem overigens wel horen in maart 2005 , in samenspel met de Griek Sokratis Sinopoulos , beiden op de politiki lyra .

Op dit spirituele concert 'hoort' u de geschiedenis van een stad, van Byzantium over Constantinopel tot Istanbul.

Praktische gegevens
Vrijdag 15 oktober, 20u30, Kerk van O.L.V. ter Kapelle, Kapellemarkt, 1000 Brussel (B)

Entreeprijs: € 15,-. Reservaties en inlichtingen via het Paleis voor Schone Kunsten (Bozar) .

Concert in de Reeks Turkije van het Paleis voor Schone Kunsten, waarvoor u desgewenst een abonnement kan nemen.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 07/07/2004

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Photis Ionatos

Rembetika

Photis Ionatos (zang en gitaar) heeft Luik al tientallen jaren als thuisbasis. Hij legt zich toe op de rembetika-liederen, en liet zich hierbij in 2001 begeleiden door een accordeon, viool en contrabas. (Meer hierover vindt u op onze november 2001-pagina .)

Nu grijpt hij terug naar de meer voor de hand liggende instrumenten voor het genre, vooral in de Piraeus-stijl, en wordt begeleid door Stelios Manoussakis ( bouzouki en zang) en Sakis Kyrkos ( baglamas en zang). Zelf neemt hij nog steeds de gitaar en zang voor zijn rekening. Toch blijft hij zorgvuldig de grote succesnummers binnen de rembetika vermijden en probeert zo een gevarieerd programma aan te bieden met zijn eigen interpretaties.

Vorige maand was Photis Ionatos met dezelfde muzikanten in Flagey te gast en in december kunt u hem in La Louvière horen met een meer poëtisch getint programma.

Praktische gegevens
Woensdag 6 oktober, 20u30 , diner vooraf om 19u30 (facultatief) , CC Het Bolwerk, Vilvoorde (B)
Meer details op onze zaalpagina.

Het concert alleen kost: € 10,- (€ 9,- voor senioren en € 8,- voor jongeren).

Concert in de reeks W oensdag W ereld W ijd, met mogelijkheid tot een diner vooraf. De maaltijd vooraf is facultatief en kost € 10,- bovenop de ticketprijs. (Hiervoor moet u zeker op voorhand reserveren).

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 27/07/2004

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Ano Kato

Mediterraan nazomeren bij Kleintje Swing in Roden

Het minifestival Kleintje Swing in Roden focust dit jaar op livemuziek uit zuidelijke vakantiegebieden. Vanaf 20u30 kunt u luisteren en dansen op:

  • Griekse muziek met Ano Kato,
  • Turkse muziek (onder voorbehoud)
  • en Spaanse flamenco -muziek.

Voor meer informatie over Ano Kato zie: http://www.anokato.nl

Desgewenst, en om alvast wat te oefenen, kunt u op vrijdagavond 8 oktober van 20u00 tot 22u00 eerst meedoen aan een workshop Griekse dansen.

Praktische gegevens
Zaterdag 9 oktober, 20u30, Winsinghhof, Brink, Roden (Noordenveld), Noord-Nederland

Kaarten kosten € 6,50 in voorverkoop en € 8,- aan de zaal.

Voor de workshop Griekse dansen de avond ervoor betaalt u € 10,- per persoon. Alle informatie vindt u op de hieronder vermelde website.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 09/09/2004

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Trio Xenia

Griekse middag met muziek en kunst

Deze Griekse middag wordt georganiseerd voor het goede doel.

Tijdens het optreden hoort u Griekse muziek van het Trio Xenia , zijnde Mattie Tans, zang en gitaar , Betty de Vries, eveneens zang en gitaar , en Theo van Halen op klarinet . Dit trio heeft vorig jaar een cd uitgebracht: Zomaar een Zondag of Μια Κυριακή .

De in Nederland wonende Griekse kunstenaar Angelos Tassopoulos werkt aan deze Griekse middag mee en heeft speciaal voor dit project een zeefdruk ontworpen die in een beperkte oplage te koop wordt aangeboden.

De opbrengst gaat naar de Stichting Kinderhulp Bodhgaya , die samen met andere organisaties een kinderhuiscomplex bouwt voor de wezen en verlaten kinderen in de deelstaat Bihar (Noord-India). Wilde Ganzen steunt de actie en zal de opbrengst met 70% verhogen. Meer informatie over deze organisaties is te lezen op de volgende websites: http://www.kinderhulpbodhgaya.helpt.nl en http://www.wildeganzen.nl

Praktische gegevens
Zondag 3 oktober, 15u00, Aula Lindenholt College, Leuvensbroek 30-01, 6546 TD Nijmegen (NL)

Entree: € 15,-. Inclusief koffie of thee tijdens de pauze en Griekse hapjes en een drankje na het concert.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 22/09/2004

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Dansstage

van het Lykeion ton Ellinidon

Het Lykeion ton Ellinidon organiseert twee korte dansstages met traditionele dansen uit heel Griekenland. De ene is bedoeld voor kinderen en adolescenten van 8 tot 18 jaar, de andere voor volwassenen.

De dansen worden aangeleerd door Dimitris Ilias , afkomstig uit Megara (Attica) en oprichter van de plaatselijke afdeling van het Lykeion ton Ellinidon, door Kalitsa Pantazis van de vzw Kapa uit Antwerpen, en door Maria Karachaliou , die de artistieke leiding van het Brusselse Lykeion ton Ellinidon in handen heeft.

Dimitris Ilias heeft dansles en zangles gegeven bij diverse lokale afdelingen van het Lykeion ton Ellinidon verspreid over heel Griekenland en nog steeds is hij betrokken bij verschillende organisaties voor het behoud en het onderricht van traditionele dans, zang en kostuums. Hij is een telg van een zeer oude familie volksmuzikanten uit Megara, die teruggaat tot in de tijd van de Turkocratie . In mei 2003 kon u hem horen zingen, tijdens het concert "Griekse muziek door de eeuwen heen" in het MIM in Brussel.

Voor de livemuziek zorgt een vierkoppig orkestje onder leiding van Nikos Filippidis . Dezelfde muzikanten werden reeds eerder door het Lykeion naar Brussel uitgenodigd, in mei 2001 bijvoorbeeld.

's Avonds is er een feestje voor de deelnemers in het Brusselse restaurant Strofilia, uiteraard met dezelfde muzikanten.

Het Lykeion had ons dit al gemeld in juli, maar volgens die uitnodiging was het alleen bedoeld voor jongeren van de Griekse gemeenschap. Omdat we alleen publiek toegankelijke activiteiten opnemen hebben we toen beslist dat het beter was om dit niet te plaatsen. Twee dagen voor de afsluiting der inschrijvingen liet een tipgever ons weten dat er een andere uitnodiging in omloop is, en daaruit blijkt dat er een sessie voor volwassenen is bijgekomen.

Praktische gegevens
Zaterdag 2 oktober, van 17u00 tot 18u30, Centre Sportif WSP, Salomelaan 2, 1150 Sint-Pieters-Woluwe (bij Brussel) (B)

Kostprijs: € 10,-

Reservaties uiterlijk tot 25 september op 02-285.69.41, 02-772.84.29 of 02-347.54.15 (in het Frans of Grieks).

De stage voor jongeren van 8 tot 18 jaar loopt van 15u tot 16u30, die is gratis.

Het feestje 's avonds begint om 21u30 en kost € 25,- per persoon, drank niet inbegrepen.

Een computer-gegenereerde routeplanning is beschikbaar. (opent in nieuw venster)

 
 

Op de site sinds: 24/09/2004

Terug naar het begin van deze pagina.


Valid XHTML 1.0 Strict!

[Home]  [Nieuws]  [Agenda]  [Overzicht]  [Praktisch]  [Achtergrond]

Please contact our Webmaster with questions or comments.