|
||||||||
|
||||||||
Al de informatie op deze site is beschermd door het auteursrecht.
|
|
Overzicht Griekse Muziek in September 2002Palio-ParéaDeze groep Nederlanders, ze zijn inmiddels met zes, brengt uitsluitend Griekse muziek. Via de rembetika zijn zij gaandeweg gegroeid naar een eigen soort muziek, Grieks maar tegelijkertijd universeel. De groep bestaat weldra 10 jaar en dat wordt in het komende seizoen gevierd met een flink aantal optredens. De apotheose zou plaatsvinden in mei 2003. Dan worden een tweetal concerten gepland, met een selectie uit het repertoire van de afgelopen jaren. Die liveconcerten zouden dan opgenomen worden met een nieuwe compilatie-cd als resultaat. De locatie en de data van dit alles liggen nog niet vast. Indien u zich naar een of meerdere van de onderstaande concerten wil begeven, dan doet u er goed aan de gegevens vooraf even te controleren. We publiceren de gegevens zoals we ze toegestuurd kregen.
Op de site sinds: 29/05/2002 Terug naar het begin van deze pagina. Stage Pontische dansenTweedaagse stage o.l.v. Nikos Zournatzidis Onder deskundige leiding van dansleraar Nikos Zournatzidis (soms ook verkeerdelijk Zournazidis geschreven) wordt er opnieuw een tweedaagse Pontische dansstage georganiseerd. Dit is al de derde dit jaar, maar deze keer wel in Antwerpen. Al wie er in maart jl. in Brussel maar niet genoeg kon van krijgen, niet kon komen, of juist de smaak te pakken gekregen heeft, krijgt hier nog een ultieme kans. (Zie onze maart 2002 -pagina). De initiatiefnemers zijn Kurt en Ingrid De Corte-De Geest, zelf dansleraars van Griekse dansen van maar liefst vier dansgroepen. Er wordt gepoogd - en ook Nikos Zournatzidis is hier fervent voorstander van - om de danslessen te laten doorgaan op livemuziek, maar dit is absoluut niet zeker. Nikos Zournatzidis is zeker geen beginneling op het gebied van Pontische dansen. Wel integendeel, hij zou op dit gebied momenteel één van de touwtrekkers zijn in Griekenland. Zijn danscarrière is dan ook indrukwekkend. Hij werd in 1947 geboren in Macedonië, in een dorp nabij Kavala. Daar leerde hij al vroeg zijn eerste danspasjes zetten volgens de Pontische traditie. In Noord-Griekenland (vooral Thracië en Macedonië) zijn vrij veel vluchtelingen gehuisvest komende uit Klein-Azië en het Pontos-gebied. En, zoals gebruikelijk bij ontheemde mensen, worden de tradities uit het "vaderland" hardnekkig in stand gehouden, gedreven door weemoed. (Over de Klein-Aziatische Catastrofe leest u desgewenst meer in onze rubriek " Geschiedenis ". Het is dit jaar overigens tachtig jaar geleden dat deze zeer traumatische gebeurtenis van de recente Griekse geschiedenis plaatsvond. Er worden dan ook her en der in Griekenland herdenkingen opgezet in de vorm van concerten, theatervoorstellingen en tentoonstellingen.) Al snel werd Nikos Zournatzidis lid van een dansgroep en na zijn dienstplicht wordt hij in Athene zelfs verantwoordelijk voor de Pontische afdeling van het vermaarde Dora Stratou dansgezelschap. Nog later wordt hij er hoofdverantwoordelijke voor de volledige groep. Tal van andere dansverenigingen zullen volgen, waarin hij als danser én als dansleraar een voortrekkersrol speelt. Vanaf 1973 verricht hij onderzoek om alle Pontische dansen te registreren. Dit resulteerde in een pakket cd's en video's met begeleidend boek. Ook de traditionele kostuums, Pontische muziekinstrumenten en zang trekken daarin zijn aandacht. Hij werkte o.m. samen met zangers en Pontische lyraspelers als Georgios Amarantidis en Michalis Kaliontzidis aan dit project ter registratie van Pontische muziek en dans. Nu nog steeds is Nikos Zournatzidis actief als dansleraar in binnen- en buitenland en begeleidt hij tal van seminaries. Een buitenkans dus om zo iemand bezig te zien...
Op de site sinds: 01/07/2002 Terug naar het begin van deze pagina. Metamorf! met Savina YannatouEindelijk is de nieuwe en langverwachte concertzaal er op de Kouter in Gent. De Handelsbeurs is de nieuwe locatie én de nieuwe naam voor de vroegere Gele Zaal. Een historisch pand in hartje Gent krijgt een functionele en eigentijdse invulling. De officiële opening is gepland voor het laatste weekend van september 2002 en voor die gelegenheid wordt er onder de naam Metamorf! een speciale openingsvoorstelling op touw gezet. Het wordt een muzikale rondreis doorheen diverse muziekgenres en wars van elke chronologie. Componist-arrangeur Wouter Vandenabeele, bezieler van de Gentse formatie Olla Vogala, heeft voor de realisatie van deze openingsvoorstelling een 25-koppig, intercultureel en multi-etnisch ensemble samengesteld, bestaande uit binnen- en buitenlandse musici. Met o.m. de violisten Stefaan Smagghe en Bert Van Laethem, cellist Lode Vercampt, contrabassist Kristof Rosseeuw, accordeonist Philippe Thuriot, saxofonisten Mark De Maeseneer en Steve Houbain, klarinettist Laurent Audenaert, pianist Eric Vermeulen, gitarist Hendrik Braekman en percussionist Michel Séba. Griekse musici vullen het rijtje aan op de mandoline , ney (rietfluit), politiko laouto (soort luit met korte hals, ook wel gelijkend op de outi of Arabische luit), saz (eveneens luit-achtig instrument met een relatief kleine klankkast en een lange hals, in Griekenland ook tambouras genoemd) en lyra (lier, soort vedel, in Turkije spreekt men meestal over de kemençe). De meeste van deze instrumenten komen eveneens in de Turkse muziek voor, vandaar de vaak dubbele en zelfs meervoudige benamingen. Als hoofdstem binnen het project krijgen we Savina Yannatou te horen. Over deze muzikale duizendpoot leest u desgewenst meer in onze rubriek " Achtergrond ", waar we over haar een biografie plaatsten. Deze Griekse sopraan spitst zich de laatste tijd vooral toe op Europese etnische muziek en past bijgevolg perfect in de opzet van dit project. Naast haar horen we ook de Tunesische zangeres Lamia Bendioui en het zeskoppige Gentse vocaal ensemble Ex Tempore. Met Lamia Bendioui werkte Savina Yannatou eerder samen op haar cd "Songs of the Mediterranean", uit 1998. Op deze cd zingt Savina in verschillende mediterrane talen en dialecten en het laatste liedje van de cd in duet met Lamia Bendioui. Beide zangeressen, zowel Lamia Bendioui als Savina Yannatou, hebben een aantal overeenkomsten. Lamia Bendioui vertolkt, net als Savina Yannatou, liederen van bijna alle landen van het Middellandse-Zeegebied. Zij heeft een vaste begeleidingsgroep, "Al Mousafir", die qua instrumentatie veel gelijkenissen vertoont met "Primavera en Salonico", het vaste ensemble van Savina Yannatou. We vinden in beide groepen instrumenten terug als outi , ney en kanonaki . (Het kanonaki is een soort trapeziumvormig psalter. De snaren worden bespeeld met beide handen, door middel van "pennen" of "nagels" die zoals een vingerhoed aan de wijsvingers bevestigd worden). Of het in Gent "Primavera en Salonico" zal zijn, de vaste begeleidingsgroep van Savina Yannatou, die voor de mediterrane klanken zorgt, is ons niet duidelijk. Eerder dit jaar traden Savina Yannatou en Lamia Bendioui, elk met hun respectievelijke begeleidingsgroep, afzonderlijk op. Zo was Savina Yannatou te zien in Londen op 8 juni, op het MedFest festival (waar Eleftheria Arvanitaki trouwens ook optrad - zie onze juni '02 pagina ) en in juli was zij te gast in Italië, en in augustus in Hongarije. Maar beiden traden in Griekenland ook gezamenlijk op, zoals op 29 juni op het Internationaal Festival van Patras het geval was. Op zaterdag en zondag staan er nog diverse gratis randmanifestaties gepland.
Op de site sinds: 07/07/2002 Terug naar het begin van deze pagina. Beiaardconcert met Griekse muziekVoor wie het nog eens wil meemaken of het de eerste keer gemist heeft, het beiaardconcert met Griekse muziek dat in juli jl. werd uitgevoerd door beiaardier Roy Kroezen op de klokken van de Munttoren in Amsterdam, wordt herhaald. Meer informatie over dat concert vindt u op onze juli pagina . Aan dit evenement wordt eveneens aandacht besteed in het VPRO-radioprogramma "De Wandelende Tak" op 21 oktober (zie hiervoor onze oktober pagina ).
Op de site sinds: 02/09/2002 Terug naar het begin van deze pagina. |
|||||||||||||||
|