Oktober  2011
Home Nieuws Agenda MaandOverzicht Praktisch Achtergrond
Jaar 2008 Jaar 2009 Jaar 2010 Jaar 2011 Jaar 2012 Jaar 2013 Jaar 2014
Januari 2011
Februari 2011
Maart 2011
April 2011
Mei 2011
Juni 2011
Juli 2011
September 2011
Oktober 2011
November 2011
December 2011

Overzicht Griekse Muziek in Oktober 2011

Alle evenementen afdrukken

Enkel dit evenement afdrukken

Solon Lekkas & ensemble

Traditionele liederen van Lesbos en Klein-Azië

Al wie Solon Lekkas in januari 2011 live heeft zien optreden zal het beamen: deze traditionele zanger is zo authentiek als het maar kan. In zijn traditionele klederdracht lijkt hij helemaal met een teletijdmachine uit zijn dorp op Lesbos hierheen gezapt. Maar Solon Lekkas is geen folklore en geen toeristische propaganda, hij is traditie in levenden lijve. Hij treedt eigenlijk helemaal niet op, hij is gewoon zichzelf. Hij komt naar België zoals hij is, niets meer en niets minder. En hij zingt traditionele liederen in zijn traditioneel kostuum, zoals dat vroeger op Lesbos de gewoonte was wanneer er werd gezongen, en zoals het voor hem ook nu nog steeds hoort.

Met zijn bagage blijft hij ruimschoots binnen het toegelaten gewicht van de meest restrictieve luchtvaartmaatschappij: een handvol zelf gekweekte en opgelegde olijven en een fles ouzo uit Mytilini. Het is een onmisbaar overlevingspakket, want iets anders krijgt hij niet door de keel. Verder heeft hij ook nog een schat aan traditionele liederen bij zich, maar die wegen niet zwaar want hij kent ze allemaal uit het hoofd. Zijn amanedes brengt hij met zo veel overtuiging dat ze soms naar de keel grijpen, andere liederen uit zijn uitgebreide repertoire zijn dan weer spottend en satirisch. Solon Lekkas neemt ons met zijn liederen mee naar het dagelijkse leven op Lesbos uit lang vervlogen tijden. Dat lijkt in elk geval zo, tenzij de tijd er gewoon is blijven stilstaan.

Net als een aantal maanden geleden wordt Solon Lekkas op dit concert begeleid door Kyriakos Gouventas ( viool ) en Andreas Katsigiannis ( santouri ). Meer achtergrondinformatie over dit concert kunt u nalezen op onze januari 2011 pagina.

Praktische gegevens
Vrijdag 28 oktober 2011, 20u00 , Turbinezaal, De Centrale, Kraankindersstraat 2 (Ingang Ham), 9000 Gent (B)

Kaarten in voorverkoop: € 12,- (met reductie: € 10,-). De avond zelf aan de kassa: € 14,- (€ 12,- met reductie).

Dit concert is voorbij.

Zaterdag 29 oktober 2011, 20u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Inkomprijs € 15,- en € 12,- voor jongeren onder de 26 jaar.

Dit concert is voorbij.

Zondag 30 oktober 2011, 17u00, Art Base, Zandstraat (Rue des Sables) 29, 1000 Brussel (B)

Inkomprijs € 15,- en € 12,- voor jongeren onder de 26 jaar.

Dit concert is voorbij.

 

Op de site sinds: 30/06/2011

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Maria Farantouri

"Legends from Greece"

Voor haar nieuwe "European Tour" koos Maria Farantouri de titel "Legends of Greece" . De perstekst van de organisator merkt terecht op dat Farantouri zelf zonder meer een legende is, maar toch is het niet daarom dat Maria die titel koos. Zij wil (nogmaals) de muziek van wereldberoemde Griekse componisten in het zonnetje zetten, en ze kiest daarbij resoluut voor juweeltjes die zelf ook wereldberoemd werden. Of ze daarmee tegengas wil geven tegen de kritiek op de zogenaamde luie Griekse profiteurs, die her en der in Europa te horen is, kritiek die even kortzichtig als ongefundeerd als onterecht is maar juist daarom zo pijnlijk hard aankomt in Griekenland? Ze zegt het niet uitdrukkelijk, maar voor wie tussen de regels kan lezen is de boodschap wel duidelijk. Het is natuurlijk zeer de vraag of die luidruchtige critici überhaupt wel kunnen lezen, laat staan tussen de regels, maar dat is een vraag die op deze site niet aan de orde is.

Een andere vraag, die wél op deze site thuishoort, is natuurlijk deze : over welke legendes gaat het dan wél, als het niet Farantouri zelf is?

De promotietekst geeft een deel van het antwoord. "Het programma zal bestaan uit muziek van Manos Hadjidakis en Mikis Theodorakis , aangevuld met rembetiko ", zo lezen we. De twee eersten zijn, zoals bekend, componisten van wereldklasse en zowel zijzelf als hun muziek zijn inderdaad legendarisch, alsmede wereldberoemd, tot in de verste uithoeken van Planeet Aarde. Maar rembetiko ? Bij kenners is die muziek zeer zeker legendarisch, maar die weten dan ook dat er heel uiteenlopende stijlen zijn: muziek van Markos Vamvakaris is heel wat anders dan muziek van Vasilis Tsitsánis , om maar wat te noemen. Toch houdt de perstekst het enigmatisch bij " rembetiko ", zonder meer.

Het wordt wat minder raadselachtig als je weet dat Maria Farantouri nog maar pas in Athene en elders in Griekenland optrad met Alkinoos Ioannidis . Samen brachten ze, tussen januari en augustus, een aantal uitvoeringen van een concert dat opgedragen was aan Nikos Gatsos , en daar heb je dan meteen nog zo'n legende. In het buitenland is hij wat minder bekend, maar de liedjes waarvoor hij de teksten leverde zijn wereldberoemd geworden. Hij werd, net als zijn vriend en collega-dichter Odysseas Elytis , geboren in 1911. Zelfs anti-Griekenland-demagogen, die doorgaans niet kunnen tellen (anders zouden ze niet zo hard roepen), zullen kunnen uitrekenen dat dit in 2011 precies een eeuw geleden is. Vandaar ook de herdenking.

De voornaamste "afnemer" van Gatsos ' liedjesteksten was wel Manos Hadjidakis , maar ook Mikis Theodorakis was een goede "klant" van hem. En Gatsos schreef natuurlijk ook de teksten voor de muziek die componist Stavros Xarchakos schreef voor de film die regisseur Kostas Ferris draaide geïnspireerd op het korte maar bewogen leven dat de zangeres Marika Ninou leidde van 1918 tot 1957. En nu gaat er allicht wel een lampje branden. Want die film heet, inderdaad, kortweg "Rembetiko". De film is eigenlijk gevaarlijk want hij maakt zo'n overdonderende indruk dat nogal wat mensen wereldwijd er een levenslange verslaving aan de rembetika -muziek aan overhielden. Er zijn ook hele polemieken gevoerd over de vraag of de muziek van "Rembetiko" eigenlijk wel rembetiko is dan wel of die eerder als laïka moet beschouwd worden, maar op het programma van het "eerbetoon aan Gatsos " in Athene stond in elk geval flink wat van die filmmuziek van Xarchakos , en dat zal op de European Tour niet anders zijn. Het hoeft geen betoog dat Stavros Xarchakos zelf ook prima op zijn plaats is in het rijtje "Legends of Greece" , hij wordt immers met Hadjidakis en Theodorakis in één adem genoemd als het gaat over "de grootste Griekse componisten aller tijden".

Dan is er nog een vraag die opheldering verdient. Rembetiko, dat weet iedereen, vereist altijd een bouzouki . Maar voor deze European Tour heeft Maria Farantouri "slechts" twee begeleiders mee, namelijk Henning Schmiedt (piano) en Volker Schlott (fluit, saxofoon) . Ze zijn allebei gepokt en gemazeld in de Griekse endechna , door hun vele samenwerkingen met Farantouri en ook met Mikis Theodorakis zelf, en het zijn zonder meer topmuzikanten, dus wat dat betreft zit het wel goed. Maar rembetiko met piano en sax? Het klinkt op het eerste zicht even ketters als oesters met ketchup of Beethoven met bouzouki en synthesizer.

Kenners weten echter dat er nog van die, op het eerste zicht "onmogelijke", projecten zijn die wel degelijk zinvol zijn, en dus ook slagen. Zo hadden we bijvoorbeeld recent nog " rebetiko with guitars and voices" met Efi Saranti en Yorgos Papadoyannis ( juli 2011 ), of Byzantijnse hymnen op piano en cello met Vasilis Tsabropoulos en Anja Lechner ( februari 2010 ), om er maar een paar te noemen. Dergelijke projecten staan of vallen natuurlijk met de technische kwaliteiten van de uitvoerders, en een flinke dosis visie is ook wel vereist. Ook wat dat betreft zit het met het trio Farantouri , Schmiedt en Schlott echt wel goed.

Wat de visie betreft, bijvoorbeeld: Maria houdt het meest van zuivere, lyrische vertolkingen, en die zijn dan ook zowat haar handelsmerk geworden. Voor ontstuimige en theatrale uitvoeringen moet je bij haar niet zijn. Henning Schmiedt kan zich daar perfect in vinden en hij doet inderdaad al jarenlang arrangementen voor haar. De "Rembetiko" muziek van Xarchakos leent zich daar veel beter toe dan andere rembetika -muziek, al zal het interessant zijn om te horen hoe de wat meer uitbundige nummers van de soundtrack zullen gaan klinken in een meer sobere uitvoering. Als die nummers gaan uitgevoerd worden, tenminste, want op het moment dat we dit schrijven zijn Maria Farantouri en Henning Schmiedt nog volop bezig met het samenstellen van het programma. Maar misschien is er toch wel een gooi te doen naar het resultaat. "Chartino to fengaraki" en "Kemal" (van Hadjidakis ), en "Mana mou Ellas" en "Kaigome kaigome" (van Xarchakos en "Rembetiko") lijken ernstige kanshebbers. "Matomeno Fengari" (van Theodorakis ) zal ook wel van de partij zijn, al was het maar omdat ze daarmee haar carrière begon, zovele jaren geleden. "Skotini mitera" schreef Hadjidakis speciaal voor haar dus dat zal ook wel niet ontbreken. En vermits dit officieel geen Gatsos-concert is hoeven ze zich ook niet te "beperken" tot de vele honderden liederen waarvoor Nikos Gatsos de teksten schreef. Het is dus best denkbaar dat ze er een snuifje Vasilis Tsitsanis doorheen doen, kwestie van ook deze "Legend of Greece" niet te vergeten.

Er is in elk geval keuze te over, en dat niet alleen in het uitgebreide repertoire dat Maria Farantouri tijdens haar indrukwekkende carrière bij elkaar spaarde. Ze zingt immers al jarenlang ook rembetika , maar tot nog toe bleef dat beperkt tot haar vriendenkring. Dit zal de eerste keer worden dat ze het in het openbaar doet (de Gatsos-concerten in Griekenland even buiten beschouwing gelaten). Wie meegemaakt heeft hoe het er aan toegaat als Grieken zo gezellig bij elkaar zitten, en dan spontaan gaan zingen, uren aan één stuk, die zal weten dat je alleen al in de hoek van de rembetika genoeg materiaal hebt om vele concerten mee te vullen.

Waarom Farantouri nu ineens met rembetika naar buiten komt? Die muziek is haar de laatste tijd steeds meer gaan aanspreken, zegt ze, en daarom wilde ze die ook in haar concerten opnemen. Het doet onwillekeurig denken aan haar optreden op het Brugges Festival in november 2009 , toen ze verrassend uitpakte met een programma dat voor een groot deel uit dimotika bestond. Ook deze traditionele dorpsmuziek is ze de laatste tijd steeds meer gaan waarderen, en in dit geval vindt ze ook nog dat dit genre al te stiefmoederlijk behandeld werd, ook door haarzelf, en dat "onrecht" wilde ze gaan goedmaken. Misschien een bevestiging van de volkswijsheid dat "het verstand komt met de jaren"? Haar versie van de bekende dimotika -liedjes klonk in elk geval erg overtuigend. En ook toen zat Henning Schmiedt aan de piano ...

Na Brussel en Düsseldorf doet deze "Griekse legendentour" ook nog Zürich, Frankfurt (Neu-Isenburg) en Stuttgart aan.

En voor zover Maria Farantouri nog moet bewijzen dat ze van vele markten thuis is: precies twee dagen na afloop van haar eigen European Tour staat ze in Berlijn op het podium voor alweer iets heel anders. In het kader van het Jazzfest Berlin 2011 treedt ze op met de bekende Amerikaanse jazz-saxofonist Charles Lloyd. Dat deed ze al eerder, in Athene in juni vorig jaar. Details daarvan vindt u in onze biografie van Sokratis Sinopoulos , een van de drie Griekse topmuzikanten die haar toen begeleidden. Ook in Berlijn zal hij er bij zijn, de twee anderen niet, maar de drie leden van het haast legendarische Charles Lloyd kwartet dan weer wel. Logisch, het is tenslotte een jazz festival.

Praktische gegevens
Donderdag 27 oktober 2011, 20u00, Zaal M, PSK (Bozar), Brussel (B)

Tickets: € 49,- en € 39,-

Dit concert is voorbij.

Vrijdag 28 oktober 2011, 20u00, Savoy Theater, Graf-Adolf-Strasse 47, 40210 Düsseldorf (D)

Tickets: € 49,- € 39,- en € 29,-

Dit concert is voorbij.

 

Op de site sinds: 23/09/2011

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Socio-culturele dansavond

Centre Hellénique et Interculturel

Deze Griekse dansavond wordt georganiseerd door "le Centre Hellénique et Interculturel de Bruxelles". Aanvankelijk werd deze vereniging in 1969 opgericht om de Griekse immigranten wegwijs te maken in België. De vzw focuste op drie pijlers: het verschaffen van informatie, het geven van vorming en het bewerkstelligen van de integratie van Griekse nieuwkomers in de Belgische samenleving. Zo organiseert het Centre Hellénique onder meer vormingscursussen op sociaal vlak, taalcursussen Grieks en Frans en beschikt het over een bibliotheek.

Gaandeweg bleken de doelstellingen wat voorbij gestreefd en werden ze bijgestuurd naar de noden van een nieuw publiek: de Grieken (of intussen Belgen) van de tweede en derde generatie. Die waren dan wel geïntegreerd, maar het gevaar bestond dat zij hun eigen cultuur van afkomst zouden vergeten. Speciaal voor deze jongeren werden er naast taalcursussen ook cursussen Griekse dansen op stapel gezet en startte het centrum met het organiseren van socio-culturele dansavonden in de wereldberoemde "Griekse stijl": grote familie-bijeenkomsten met alle generaties samen, om bij te praten, met lekkere hapjes en drankjes, op de tonen van een Grieks orkest en met mogelijkheid tot dansen.

Meer dan veertig jaar later bleek er nog een derde doelgroep bij te komen: de filhellenen. Belgen en andere niet-Grieken die geboeid raakten door de manier van leven die zij op vakantie in Griekenland hadden opgepikt, en die eenmaal terug thuis nog zin hadden in meer. Ook zij zijn op deze socio-culturele feesten welkom. Meer zelfs, er werd een dansgroep voor volwassenen opgericht voor niet-Grieken die Griekse dansen wensen aan te leren. In die lessen wordt er niet zozeer de nadruk gelegd op traditie, maar wel op het aanleren van de meest populaire dansen, zodat iedereen zijn beste beentje kan voorzetten op de dansavonden.

Meedoen is dus de boodschap.

Voor de live muziek zorgt meestal het duo " I Ellines ".

Praktische gegevens
Zaterdag 1 oktober 2011, 20u00, Zaal Aurore, Anderlecht (Brussel) (B)

Meestal betaalt u aan de ingang een kleine bijdrage in de onkosten: € 5,-.

Deze dansavond is voorbij.

 

Op de site sinds: 23/09/2011

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

"Met een sterrenlamp"

Muzikaal-poëtische hulde aan Odysseas Elytis

De Griekse vereniging "Ελληνικός Κύκλος Σύγχρονων Μελετών" ( Ellinikos Kyklos Synchronon Meleton - Griekse Kring voor Eigentijdse Studies), kortweg Kyklos genoemd, pakt dit najaar weer uit met een goed gevuld programma: filosofie, geschiedenis, literatuur, actualiteit, muziek, ...

Eén van hun meest prestigieuze evenementen is wel de hulde aan de Griekse dichter en Nobelprijswinnaar Odysseas Elytis . Het volledige programma ziet er schematisch als volgt uit:

  • maandag 10 oktober: muzikaal-poëtische avond
  • dinsdag 11 oktober: internationaal congres over Elytis

Tijdens het congres zullen professoren en academici verslag uitbrengen van hun werk rond het fenomeen Odysseas Elytis . De Université Libre de Bruxelles , als mede-organisator, levert verschillende sprekers en ook de universiteiten van Luik en Bergen zullen vertegenwoordigd zijn. Maar ook Gent zendt zijn zonen uit, in de persoon van prof. Gunnar De Boel en de bekende vertaler Guido Demoen. Verder komt er nog een spreker uit Genève. Alle lezingen zijn in het Frans en de teksten zouden ook in andere talen beschikbaar zijn. Het programma begint om 9 u 's ochtends.

Ook de muzikaal-poëtische avond begint relatief vroeg, om 18u, maar er staat dan ook heel wat op het programma.

  • Eerst zijn er de obligate verwelkomingen, o.a. door de rector van de ULB en de Griekse ambassadeur (allebei in het Frans).
  • Prof. Chrysoula Paliadeli zal een korte inleiding geven (ook in het Frans) over leven en werk van Odysseas Elytis, geïllustreerd met projectie van documenten.
  • Dan volgt er een korte lezing (in het Frans) over "de taal in de poëzie van Odysseas Elytis " door niemand minder dan Yorgos Babiniotis , één van de meest gerespecteerde professoren in Griekenland en over de hele wereld bekend als auteur van het monumentale woordenboek dat zijn naam draagt.
  • Woordkustenares Klaar Leyre draagt (in het Nederlands) "Zang IV" voor, uit Elytis' bundel "Het Monogram". Haar tekst komt uit de nieuwste Elytis-vertalingen van Guido Demoen (waarmee Kyklos dan in feite de première wegkaapt, want de uitgebreide voorstelling komt er pas in november in Gent).
  • Dan begint het eigenlijke muzikaal-poëtische deel, waarover zo dadelijk meer.

De hoofdmoot van de avond, het muzikaal-poëtische deel , is een reis van een uur doorheen het gehele oeuvre van Odysseas Elytis . Ioulita Iliopoulou leest een tiental gedichten voor en na elk daarvan wordt een ander gedicht gezongen door Spyros Sakkás , op piano begeleid door Yorgos Kouroupós . Want inderdaad, bij het grote publiek zal Elytis minstens even bekend zijn door de muziek die er bij zijn verzen geschreven werd.

Prominent daarin staan natuurlijk een vijftal liederen van Mikis Theodorakis op teksten van Axion Esti (Lofwaardig is), het meesterwerk van Elytis dat zowel componist als dichter in één klap wereldberoemd maakte. Eén daarvan is "Με το λύχνο του άστρου" (Me to lychno tou astrou, letterlijk "Met de lamp van de ster") dat meteen ook de titel van de voorstelling leverde. Dan volgen vier composities van Yorgos Kouroupos zelf en tenslotte zijn er twee bekende liederen van Manos Hadjidakis , waaronder één op een tekst uit de vertaling die Odysseas maakte van de Krijtkring van Berthold Brecht.

Het zal duidelijk zijn dat op deze avond het woord centraal staat, en dat is ook zoals het hoort voor een eerbetoon aan een dichter die zijn Griekse moedertaal beheerste als weinig anderen. De muziek van "Axion Esti" van Theodorakis bijvoorbeeld wordt doorgaans uitgevoerd met een (zeer) groot orkest en een of meerdere (zeer) grote koren, waardoor het monumentale karakter van het werk natuurlijk goed tot zijn recht komt. In deze uitvoering, met "alleen maar" een piano en een stem, zal allicht blijken dat het dichtwerk zelf ook immens indrukwekkend is. Maar uiteraard zijn het niet zomaar een piano en een stem die hieraan meewerken.

De stem is die van de bariton Spyros Sakkás en die heeft een stevige reputatie op stem-gebied. Hij werd geboren in 1937, studeerde in de jaren 1950-1960 bij al wat in die tijd naam had, zowel in Athene als in Salzburg, en op al zijn diploma's staan de hoogste graden die er zijn. Na de theorie komt de praktijk, en zijn naam staat in meer dan 500 programmaboekjes van (vooral) opvoeringen van muziektheater, overal ter wereld. Sommige stukken werden zelfs speciaal voor hem geschreven. Hij zong werk van de grootste hedendaagse componisten van over de hele wereld, uitgevoerd door gerenommeerde orkesten in Salzburg, München, Stuttgart, Hamburg, Straatsburg, Londen, Salt Lake City, Parijs en elders, en op die manier werkte hij met bijna alle grote dirigenten. Uiteraard vertolkte hij veel werk van Griekse componisten, met Iannis Xenakis en Manos Hadjidakis als meest bekende. Met Hadjidakis maakte hij een hele reeks plaatopnames, maar niet alleen met hem: Sakkas staat alles bij elkaar op een veertigtal platen, waaronder zeven "eigen platen".

Hij gaf (en geeft) zelf ook les, onder meer in Washington en Philadelphia in de USA, maar uiteraard ook in Griekenland zelf. Daar stichtte hij in 1985 zijn bekende "Εργαστήρι Φωνητικής Τέχνης" ( Ergastiri Fonitikis Technis , te vertalen als "Atelier voor Vocale Kunsten"). Een bekende leerlinge van hem is Savina Yannatou en op onze april 2011 pagina kunt u nalezen hoe hij aan de basis ligt van de samenwerking van Angélique Ionatos met Katerina Fotinaki , een andere leerlinge van hem die goed op weg is om naam te maken. Met Ionatos maakte hij de cd's "Maria Nefeli" (of "Marie des Brumes" ) en "Ioulio Logos" ( "Parole de Juillet" ), allebei met werk van Odysseas Elytis .

Ook van pianist en componist Yorgos Kouroupós gaan er beslist geen dertien in een dozijn. Hij is van 1942 en hij speelde vanaf zijn zeventiende (1959) piano op zowat alle plaatopnames van Manos Hadjidakis . Dat bleef hij doen tot 1968, toen hij, "dank zij" het Kolonelsregime in Griekenland, naar Parijs uitweek om daar verder muziek te studeren. Na zijn terugkeer, in 1977, kreeg hij de ene directeursfunctie na de andere aangeboden: bij de staatsradio, bij de Griekse Nationale Opera, bij het conservatorium van Piraeus, ... Sinds 1995 tot op heden is hij artistiek directeur van het befaamde "Orchestra of Colours" , het orkest dat Manos Hadjidakis zelf boven de doopvont hield. Hij is met andere woorden de man die mee zijn schouders zette onder de heropleving van dit orkest, dat na de dood van Hadjidakis , een jaar eerder, even stilgevallen was.

Als componist evolueerde Kouroupos van populaire liedjes in zijn beginperiode, waarvan er enkele zelfs een hit werden, naar de avantgardistische muziek die hij in Parijs leerde kennen. Zijn terugkeer naar Griekenland was meteen ook een terugkeer naar een meer melodieuze en minder ornamentale stijl, die tot gevolg had dat zijn werken wereldwijd uitgevoerd worden.

Spyros Sakkas en Yorgos Kouroupos gaven al ontelbare recitals samen. Hun samenwerking dateert minstens al van 1983, binnenkort dus dertig jaar - als ze daar al niet over zitten.

Ook Ioulita Iliopoulou , die de gedichten zal declameren, is niet de eerste de beste. En dan bedoelen we niet zozeer dat ze zelf een niet onverdienstelijk dichteres is, die haar sporen verdiende middels een vijftal dichtbundels in de winkelrekken, of misschien zelfs meer. Zij was ook de partner van Elytis en zij kent de man en zijn werk dus als geen ander. Sinds de dood van Elytis , in 1996, zet zij zich onvermoeibaar in om zijn nagedachtenis levend te houden.

De voertaal van dit muzikaal-poëtische deel zal uiteraard het Grieks zijn, maar er zijn korte toelichtingen voorzien in het Frans en het Nederlands.

Het is natuurlijk geen toeval dat er momenteel zoveel aandacht besteed wordt aan Odysseas Elytis . Deze grote Griekse dichter (Nobelprijs literatuur in 1979) werd in 1911 geboren en dat is dit jaar precies een eeuw geleden. Vandaar dat 2011 tot "Elytis-jaar" werd uitgeroepen, en vandaar ook dat er overal ter wereld herdenkingen gehouden worden. In de eerste plaats in Griekenland natuurlijk, want Elytis heeft niet alleen zijn stempel gedrukt op de hedendaagse poëzie van zijn vaderland, maar hij staat zowat symbool voor het onwrikbare verzet tegen onrechtvaardigheid, het vasthouden aan rechtschapenheid ten koste van alles, dat de Grieken hielp om de turbulente Twintigste Eeuw door te komen. Het is tegelijk ook een lofzang op het onsterfelijke Griekenland en een boodschap van hoop, het geloof dat het Goede uiteindelijk altijd zegeviert op het Kwaad, zolang we maar niet opgeven. Zoals een artikel het in mei 2009 zo treffend samenvatte met een versregel van de dichter: "Από εμάς η Άνοιξη εξαρτάται" (Apo emas i Aniksi eksartate, De Lente hangt van ons af). Temidden van een nooit geziene crisis, met een economie die gewurgd wordt door blinde besparingsmaatregelen, met steeds maar toenemende aantallen werklozen, behoeftigen, daklozen en zelfmoorden, en bovendien nog als luiaards en profiteurs uitgespuwd door de rest van Europa, geeft Elytis hen een opsteker die ze broodnodig hebben.

De lijst van evenementen die in Griekenland georganiseerd worden voor het Elytis-jaar is ellenlang. Eind oktober is er een internationaal congres in Athene, overal worden lezingen en voordrachten gehouden, er is een tentoonstelling, en er verschijnen verschillende boeken, waaronder een witboek, vier studies, de (vertaalde) proceedings van een conferentie in Rome vorig jaar en een bundel met interviews die Elytis gaf in de halve eeuw tussen 1942 en 1992.

Uiteraard zijn er ook muzikaal-poëtische huldigingen, waaronder deze "Sterrenlamp", die overal in Griekenland opgevoerd wordt, maar ook elders, onder meer in Rome en op Cyprus, en nu dus ook in Brussel. Daarmee haalt Kyklos het op twee na belangrijkste - of meest imposante - evenement van dit Elytis-jaar naar de "hoofdstad van Europa". Er is immers nog een andere huldiging met woord, beeld en muziek (speciaal hiervoor geschreven door Yorgos Kouroupos ), met twee zangers, twee voordragers en drie strijkinstrumenten, maar die is voorbehouden voor 2 november, de geboortedag van Elytis, in het Megaron Mousikis in Athene. Er komt enkel nog een herhaling de volgende dag, omdat één opvoering te snel uitverkocht zou zijn, maar verder lijkt het niet de bedoeling om hiermee op reis te gaan.

Het echte koninginnenstuk van dit Elytis-jaar was helemaal niet voor verplaatsing vatbaar. Op 6 augustus overhandigde Ioulita Iliopoulou namelijk symbolisch de sleutel van een fonkelnieuw kerkje op het kleine Cycladen-eiland Síkinos aan het plaatselijke gemeentebestuur. Het kerkje is in de eeuwenoude Cycladenstijl gebouwd en het had Iliopoulou tien jaar gekost om het voor elkaar te krijgen. Daarmee realiseerde ze dan wel de laatste wens van Elytis . Hij was zelf nooit op Sikinos geweest maar het eiland komt vaak terug in zijn gedichten. Voor hem stond het symbool voor het zuivere, maagdelijke Griekenland en - typisch - hij hield ook van de klank van het woord Síkinos zelf.

Na de inwijding van het kerkje volgde er natuurlijk een groot feest, met eten en drinken en dansen, maar toch ook met de "Sterrenlamp" voorstelling, precies zoals die in Brussel ook te horen zal zijn. De voorstelling zou later ook op cd verschijnen en de hiervoor geselecteerde gedichten zouden in boekvorm uitgegeven worden, bij wijze van bloemlezing uit het werk van Elytis .

Op de nieuwe vertalingen van Guido Demoen (van "Het Monogram" en "Ten westen van het verdriet") moet u niet wachten, en u moet er ook niet voor naar Athene. De bundel (64 blz) zal namelijk na de voorstelling verkrijgbaar zijn (€ 20) en u kunt het werk meteen laten signeren ook, want de auteur zal zelf aanwezig zijn.

Er zouden daarnaast ook nog andere Nederlandse en Franse Elytis-vertalingen verkrijgbaar zijn.

Praktische gegevens
Maandag 10 oktober 2011, 18u00, ULB, Salle Dupréel, Johannalaan 44, 1050 Brussel (B)

Het programma duurt tot ongeveer 21u30.

De inkom is gratis.

Dit evenement is voorbij.

 

Op de site sinds: 29/09/2011

Terug naar het begin van deze pagina.


Enkel dit evenement afdrukken

Dervisia

Rembetika

Sinds mei dit jaar klinkt er iedere laatste maandagavond van de maand Griekse muziek in het CC Muziekcafé in Amsterdam. Dat ligt min of meer vast. Met de muzikanten is het echter een beetje zoals met het weer: ze kunnen niet altijd met evenveel nauwkeurigheid voorspeld worden. Zeker is wel dat Alexandros Kyrkos steevast mee op het podium zit. Voor wie houdt van verrassingen, of van Griekse muziek in 't algemeen, of van Alexandros Kyrkos in 't bijzonder, en bovendien in de buurt is, maakt het misschien niet zo veel uit.

In oktober zou er op de vaste Griekse muziekavond rembetika -muziek op het programma staan, gespeeld door Dervisia . Dervisia startte aanvankelijk als duo, maar onlangs kwam er een baglama-speelster bij. De bezetting is dan:

  • Jan Verdonk, bouzouki en zang
  • Alexandros Kyrkos, gitaar en zang
  • Angela, baglamas

Het CC Muziekcafé heeft wel meer live muziek te bieden en lang niet alleen Griekse muziek. Bovendien zijn er soms meerdere optredens op een dag, of er zijn er thema-dagen, " fusion -avonden" of jamsessies waar ook wel Griekse muziek bijzit. Het zou ons te ver voeren om die allemaal in onze agenda op te nemen of op te volgen.

Voor de geïnteresseerden kunnen we hier reeds melden dat er in oktober wellicht nog Griekse muziek zal te horen zijn op de volgende dagen (maar niet avondvullend):

  • Dinsdag 4 oktober: Magic Bubblegum night. Een avond voor singer-songwriters waaraan ook Alexandros Kyrkos deelneemt met eigen liederen.
  • Vrijdag 21 oktober, vanaf 17u30: Alexandros met zijn " endechno -rock" ensemble: Kapses . Diezelfde avond treedt eveneens de Amsterdamse popgroep Airbag op.
Praktische gegevens
Maandag 24 oktober 2011, 21u00, CC Muziekcafé, Rustenburgerstraat 384, 1072 HG Amsterdam (NL)

Gewoonlijk bedraagt de inkomprijs: € 3,-.

Dit optreden is voorbij.

 

Op de site sinds: 29/09/2011

Terug naar het begin van deze pagina.


Valid XHTML 1.0 Strict!

[Home]  [Nieuws]  [Agenda]  [Overzicht]  [Praktisch]  [Achtergrond]

Please contact our Webmaster with questions or comments.